معرفی و طبقه بندی برخی از نقوش گرافیکی و هندسی تزئینی کنده بر روی سفال های عصر مفرغ قدیم بر اساس مدارک بدست آمده ازتپه پیسا همدان (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
در حدود پنچ هزار سال پیش از این، فرهنگی در غرب ایران گسترش یافت که از نظر زمانی، با شروع عصر مفرغ (۳۰۰۰- ۲۶۰۰ ق.م) در ایران همزمان است. این فرهنگ جدید با دو مشخصه اصلی آن یعنی ایجاد معماری مدور و ساخت سفال های سیاه براق از دوره قبل از خود به سادگی قابل تمیز است. تا پیش از این زمان سفال های رایج در غرب ایران، سفال های نخودی و قرمز منقوش بود، ولیکن با برآمدن این فرهنگ جدید ساخت سفال های سیاه براق با نقوش کنده جای آن ها را گرفت. نقوش کنده این سفال ها تداعی کننده تکنیک خراطی روی چوب و اشیاء چوبی است. در سال های اخیر مطالعات گسترده ای در خصوص این فرهنگ در غرب ایران و کشورهای همسایه انجام شده است. این مقاله برآیند طبقه بندی و مطالعه سبک شناختی سفال های مکشوفه از کاوش عمودی در تپه پیسا همدان است. در طبقه بندی نقوش سفال ها می توان اذعان کرد که این نقوش سمبل و نمادی خاص تلقی می گردیدند. بر این اساس، می توان یک سابقه پنج هزار ساله را برای به کارگیری این نقوش در فلات ایران با اتکای به مدارک مستقیم ارائه نمود. نقوشی که بعدها با ترکیبات بیشتر بن مایه و ریشه بسیاری از نقوش هندسی و انتزاعی در دوره های تاریخی و اسلامی بودند.Classification of Some Incised Graphical & Geographical Designs on Late Bronze Age Pottery from Tepe Pissa- Hamedan
Pending the Early Bronze Age, in the early to mid-third millennium, the material culture of central western Iran was influenced by the cultural phenomenon known as Kura-Araxes, or the Early Trans-Caucasian (E.T.C).The first evidence for E.T.C culture in western Iran was revealed at Yanik Tepe, a mound located to the northwest of Lake Urmia. The burnished hand-made ceramics had dark grey-black and red fabric and were decorated with incised and excised geometric patterns, sometimes in-filled after firing with gypsum. The characteristic ceramics were subsequently identified much further south in the Zagros Mountains. Recent fieldwork by Bu Ali Sina University has identified the existence of E.T.C. material at the mound of Tepe Pissa on the Hamedan plain, northwest of Hamadan by Mohamadifar and Motarjem in 2008. This classification and outcome study of cognitive style pottery artifacts from the excavations of the Tepe Pissa. The pottery designs can be said, these motifs are special symbols in the Iranian plateau.