آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱

چکیده

Although the EFL teachers' challenges in developing and enhancing Professional Identity Formation (PIF) in face-to-face and virtual instruction contexts have extensively been explored, there were a limited set of practical and advantageous strategies, particularly for the novice teachers, in promoting their PIF in E-teaching especially since the emergence of changed priority of teaching contexts amid the COVID-19 outbreak. Accordingly, this study attempted to check the Iranian novice EFL teachers’ PIF, uncover the potential impacts of utilizing Online Image Management (OIM) strategies in promoting their PIF, and identify the most-preferred OIM strategies. Based on the convenience sampling, 184 male and female Iranian novice EFL teachers were selected to participate in this quasi-experimental study. Two instruments, including a Questionnaire of Perceived Professional Identity (QPPI) and a series of Quantitative Online Interviews (QOIs), were used to collect the data via the virtual platform of Survey Planet. The descriptive statistics and Independent Samples t-Test packages in R were utilized to analyze the data. The results confirmed the low levels of professional identity among Iranian novice EFL teachers, verified the significant effects of OIM strategies in promoting PIF of Iranian novice EFL teachers, and shed light on reflection practices and strategies in enhancing digital literacy as the most-favored OIM strategies in promoting PIF among these teachers. This study may provide implications for EFL teachers and trainers in helping novice EFL teachers to promote their PIF with OIM strategies.

ارتقا شکل گیری هویت حرفه ای مدرسان تازه کار زبان انگلیسی در آموزش الکترونیکی از طریق بکارگیری راهکارهای مدیریت عکس آنلاین

اگرچه تحثیثات زیادی بر روی موانع موجود بر سر راه مدرسان زبان انگلیسی در توسعه و ارتقا شکل گیری هویت حرفه ای در محیط های آموزشی حضوری و مجازی انجام شده است، مجموعه محدودی از راهکارهای عملی موثر برای بهبود این فرآیند در آموزش الکترونیکی در اختیار مدرسان زبان انگلیسی –به ویژه مدرسان تازه کار— قرار دارد؛ مخصوصا که در پی همه گیری کووید-19 اولویت های آموزشی اساسا تغییر کرد. از این رو، هدف از تحقیق حاضر عبارت است از مطالعه شکل گیری هویت حرفه ای مدرسان تازه کار زبان انگلیسی، بررسی تاثیر احتمالی راهکارهای مدیریت عکس آنلاین در این فرآیند و تعیین راهکارهایی است که بیشتر ترجیح داده می شوند. از طریق نمونه گیری در دسترس، 184 مدرس مرد و زن تازه کار زبان انگلیسی جهت شرکت در مطالعه شبه تجربی انتخاب شدند. در تحقیق حاضر، از دو ابزار اصلی گردآوری داده از طریق پلتفورم مجازی پلنت استفاده شد: پرسشنامه هویت حرفه ای ادراکی و مصاحبه آنلاین کمّی. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آمار توصیفی و آزمون تی مستقل استفاده شد. نتایج تحقیق تایید کرد که مدرسان تازه کار ایرانی زبان انگلیسی از هویت حرفه ای پایینی برخوردارند و تاثیر گذاری تعیین کننده راهکارهای مدیریت عکس آنلاین در این فرآیند نیز ثابت شد. همچنین نتایج راهکارها و شیوه های تفکر مطلوب این دسته از مدرسان را در افزایش دانش دیجیتال مشخص کرد.

تبلیغات