نقش مهارت های ارتباطی مربیان کشتی استان همدان در موفقیت کشتی گیران آزادکار (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
روش ﺗﺤﻘﯿﻖ حاضر توصیفی و از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ بود که به صورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری تحقیق را کلیه کشتی گیران آزادکار برتر رده های سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان استان همدان در سال 1400 تشکیل داده اند. نمونه آماری برابر با 120 نفر بودند (نفرات برتر 3 رده در 10 وزن). روش نمونه گیری با توجه به اینکه جامعه آماری محدود و کم بود به صورت کل شمار در نظر گرفته شد. ابزار اندازه گیری تحقیق دو پرسشنامه مهارت های ارتباطی بارتون جی.ای (1990) و موفقییت sss (1394) بود که پایایی آن ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 9/0 و 89/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادها توسط نرم افزار spss با استفاده از روش های توصیفی نظیر توزیع فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و روش های استنباطی همچون آزمون کلموگروف اسمیرنف، آزمون آماری همبستگی پیرسون در سطح معنی داری 05/0 p< و آزمون F تحلیل شد. نتایج تحقیق بیان می کند مهارت های ارتباطی مربیان اثر مثبت و معنی داری بر موفقیت کشتی گیران دارد. بر این اساس هر سه مهارت های ارتباطی یعنی مهارت شنود موثر، مهارت کلامی موثر و مهارت بازخورد مثبت مربیان باعث موفقیت کشتی گیران می گردد. طبق نتایج تحقیق، نحوه ارتباط بین مربی و کشتی گیر و تلاش مربی برای ایجاد رابطه ای موثر با کشتی گیر سبب موفقیت آنان می شود. بنابراین پیشنهاد می شود تا مربیان در کار خود توجه بیشتری به مهارت های ارتباطی با کشتی گیران داشته باشند.The role of communication skills of wrestling coaches in Hamedan province in the success of freelance wrestlers
The current research method was descriptive and correlation type, which was implemented in the field. The statistical population of the research is made up of all the best freestyle wrestlers of the youth, youth and adult age groups of Hamedan province in 1400. The statistical sample was equal to 120 people (top 3 categories in 10 weights). Considering that the statistical population was limited and small, the sampling method was considered as a total number. The measurement tools of the research were two questionnaires of Barton J.E. communication skills (1990) and sss success (2014), whose reliability was obtained using Cronbach's alpha method as 0.9 and 0.89, respectively. Data analysis was analyzed by spss software using descriptive methods such as frequency distribution, frequency percentage, mean and standard deviation and inferential methods such as Kolmogorov Smirnov test, Pearson correlation statistical test at significance level p<0.05 and F test. The results of the research show that the communication skills of coaches have a positive and significant effect on the success of wrestlers. Based on this, all three communication skills, i.e., effective listening skills, effective verbal skills, and positive feedback skills of coaches make wrestlers successful. According to the results of the research, the way of communication between the coach and the wrestler and the coach's effort to create an effective relationship with the wrestler is the reason for their success. Therefore, it is suggested that coaches pay more attention to communication skills with wrestlers in their work.