تحلیل کلامی نظریات تفسیری متکلمین درباره مفهوم «لقاءالله» (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مسئله «لقاءالله» با هویتی کلامی یکی از مسائل مهم قرآنی است که خداوند درباره تصدیق و تکذیب آن «وعده و وعید» فراوانی داده است واز اصول اعتقادات یا فروع اصلی آن ها محسوب می شود. به همین جهت تأملات پژوهشی پیرامون آن دارای ضرورت است و تضارب آراء دیدگاه های کلامی وعرفانی درباره این مفهوم ازیک سو واختلاف نظر امامیه واهل تسنن پیرامون آن از سوی دیگر بر ضرورت تحقیق می افزاید. این مقاله با هدف بررسی تطبیقی نظرات مفسرین امامیه واهل تسنن سعی نموده است به روش توصیفی، تحلیلی به استقراء وسیع در آرای ایشان پرداخته و به تحلیل تأثیر مبانی کلامی ایشان در نظرات تفسیری آنان درباره مساله لقاءالله بپردازد. از یافته های تحقیق این است که نشان داده مبنای کلامی نظیر «تجسیم» و «تشبیه» زمینه ساز تفسیر لقاءالله به مواردی نظیر رؤیت جسمانی است و مبنایی نظیر «تنزیه صرف» زمینه ساز تفسیر لقاءالله به مواردی شبیه لقاء ثواب و عقاب است. امامیه با مبانی کلامی که با مشی معتدل بین تنزیه و تشبیه جمع نموده اند با حمل لقاءالله بر شهود باطنی و رؤیت تجلیات الهیه، دارای موضع تفسیری متفاوتی شده اند.Theological analysis of the interpretive theories of theologians about the concept to meeting of Allah
AbstractThe issue of meeting Allah with a theological identity is one of the important issues of the Qur'an, which God has made many promises about confirming and denying, and it is considered one of the principles of beliefs or their main branches. The concept, on the one hand, and the difference of opinion between the Imamiyya and the Sunnis about it, on the other hand, adds to the necessity of research. The article aimed at a comparative analysis of the opinions of Imamiyyah and Sunan exegetes, Baroosh has tried to be descriptive and analytical, by extensive induction in their opinions, and to analyze the impact of their theological bases in their interpretive opinions about the meeting of Allah. One of the findings of the research is that it has shown that such Visualization and simile is the basis for the interpretation of God's encounter with things such as physical appearance, and a basis such as Tanziyeh is the basis for the interpretation of Allah's encounter with things like the encounter of reward and punishment, etc. And Imamiyyah with the theological foundations that they collected with a moderate approach between tension and simile, by placing Laqallah on the inner intuition and the vision of divine manifestations, they have a different interpretative position, and the result of this research is that while showing the theological identity of Laqallah, he tried to understand how the theological opinions influence interpretation. Explain in this matter.