آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

در منابع حدیثی شیعه و اهل سنت مصادیقی ذکرشده که متعلَّق خمس قرار می گیرند. یکی از این متعلقات، رِکاز است. پژوهش های صورت گرفته در این زمینه، بیشتر جنبه فقهی دارند و نگاه تاریخی و تطبیقی ندارند. در منابع شیعی و اهل سنت دو دسته روایت راجع به رکاز نقل شده است. یک دسته رکاز را به طور مطلق ذکر کرده اند. در این دسته از روایات قرینه ای که نشان دهنده مفهوم رکاز باشد، وجود ندارد. دسته دوم روایات متعددی از پیامبر(ص)، برخی صحابه و تابعان در اهل سنت و نیز از امامان شیعه(ع) نقل شده که دارای قرائن درون متنی است که به کمک آن ها می توان تا حدودی به فهم رکاز نزدیک شد. رکاز در شیعه به معانی معدن، هر چیز با ارزش پیداشده، هر نوع مال بلااستفاده، مسکوکات رایج و در اهل سنت به معانی معدن، گنج های قدیمی و دفینه ها آمده است. عمده اختلاف روایات در مفهوم رکاز، به نوع برداشت لغوی این واژه برمی گردد.

The Evolution of “Rikāz” in Shiite and Sunni Narrations: A Historical and Comparative Study

In Shiite and Sunni hadith sources, examples are mentioned that belong to khums (almsgiving), of which is “ Rik ā z ”. The previous researches regarding this issue are mostly jurisprudential and do not have a historical and comparative approach. In Shiite and Sunni sources, narrations of rik ā z are divided into two categories: a group of narrations mentions rik ā z clearly in sole, in which there is no indication to the concept of rik ā z . The other group mentions several narrations from the Prophet (PBUH), some Companions and Followers of in Sunni, as well as the Shiite Imams (AS). They have in-text evidences by which one can get a closer understanding of rik ā z . In Shi’a rik ā z means mine, everything found valuable, any kind of unused property, and common coins and in Sunni it means mine, old treasures, and daf ī na (burials). The main difference between the narrations in the concept of rik ā z refers to the lexical interpretation of this word.

تبلیغات