مقایسه اثر بخشی مشاوره گروهی به شیوه پذیرش مبتنی بر تعهد با شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، بر شفقت به خود و تاب آوری خانوادگی در مادران کودکان آموزش پذیر
آرشیو
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثر بخشی مشاوره گروهی به شیوه پذیرش مبتنی بر تعهد[1]و شناخت درمانی مبتنی برذهن آگاهی[2] برشفقت به خود، وتاب آوری خانوادگی مادران کودکان آموزش می باشد. روش: روش این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی با انجام پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه و یک دوره پیگیری 5 ماه اجرا شد. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده بود و از میان لیست جامعه آماری مادران دانش آموزان استثنایی آموزش پذیردو شهر ملارد و شهریار درسال(1401-1400)، 36 نفر با استفاده از اعداد تصادفی انتخاب شدند و دردوگروه آزمایشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و درمان مبتنی برپذیرش وتعهدویک گروه گواه، قرارداده شدند. ازپرسشنامه های شفقت به خود[3] نف(2003) و تاب آوری خانوادگی[4]سیکسبی(2005) به عنوان ابزار تحقیق استفاده شد. روش تجزیه و تحلیل داده ها، تحلیل کو واریانس برای مقایسه میانگین ها بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار (SPSS 22)استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و شناخت درمانی مبتنی برذهن آگاهی به شیوه مشاوره گروهی برافزایش شفقت به خود و تاب آوری خانوادگی مادران کودکان آموزش پذیرتأثیر دارد. تأثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش شفقت به خود (6/59 درصد)و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (9/27 درصد)در مقایسه با گروه کنترل بود(001/0 P<و891/106 F=) و تأثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش تاب آوری (5/81 درصد)و شناخت درمانی مبتنی برذهن آگاهی (9/45 درصد) درمقایسه با گروه کنترل بود(001/0 P<و891/106 F=). نتیجه گیری: مطابق یافته های پژوهش می توان از روش مشاوره گروهی، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و شناخت درمانی مبتنی برذهن آگاهی برای افزایش شفقت به خود و تاب آوری خانوادگی استفاده نمود. 1.Acceptance and Commitment Therapy 2.Cognitive therapy based on mindfulness 3.self-compassion Scale 4.family resilience ScaleA comparison of the effectiveness of group counseling through acceptance and commitment therapy (ACT) and mindfulness-based cognitive therapy (MBCT) on self-compassion and family resilience of mothers of educable children
Aims : The purpose of this research is to compare the effectiveness of group counseling with acceptance based on commitment and cognitive therapy based on mindfulness, self-compassion, and family resilience of mothers of children in education. Method: This research was semi-experimental with a pre-test and post-test with a control group and a follow-up period of 5 months. Sampling was done by simple random sampling. From the list of the statistical population of mothers of exceptionally educated students in the two cities of Mallard and Shahryar in the year (1401-1400), (36) people were selected using random numbers and in two experimental groups of cognitive therapy based on mindfulness and therapy based on Acceptance and commitment and a control group were included. Self-compassion(Neff, 2003) and family resilience (Sixbey, 2005) questionnaires were used as research tools. The method of data analysis was covariance analysis to compare means. The software (SPSS 22) was used for data analysis. Findings : The results showed that both methods, therapy based on acceptance and commitment and cognitive therapy based on mindfulness in the way of group counseling, have an effect on increasing self-compassion and family resilience of mothers of educated children.The effect of acceptance and commitment therapy on increasing self-compassion (59.6%) and mindfulness-based cognitive therapy (27.9%) was compared to the control group. (P<0.001 and F=106.891) and the effect of acceptance and commitment therapy on increasing resilience (81.5%) and cognitive therapy based on mindfulness (45.9%) compared to the control group. (P<0.001 and F=106.891. Conclusion: According to the findings of this research, it is possible to use the method of group counseling, therapy based on acceptance and commitment, and cognitive therapy based on mindfulness to increase self-compassion and family resilience.