چکیده

استفاده از روش های فعال تدریس علوم و توجه به میل ذاتی کودکان به شعر و قصه، ذهن خلاق و تصویرسازی آنان، فضای صمیمی و مسرت بخش داستان همگی از مواردی هستند که باعث می شوند مفاهیم علوم نه تنها جذاب تر، بلکه عمیق تر و مفهومی تر شوند. هدف از اجرای این پژوهش، آموزش مبحث گیاهان با استفاده از اشعار و قصه های کودکانه و تأثیر آن بر پیشرفت درسی دانش آموزان پسر پایه دوم ابتدایی شهر یزد بود. جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان پایه دوم ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 97-96 به تعداد2850 نفر بود، که از بین این تعداد با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، دو کلاس گروه کنترل و گواه به تعداد 60 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. در این تحقیق از روش نیمه تجربی و طرح پس آزمون استفاده شده است، که متغیرها به وسیله پرسشنامه های محقق ساخته مورد آزمون قرار گرفتند. در پژوهش حاضر از نرم افزار spss و از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون T مستقل) برای تجزیه وتحلیل داده ها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که روش تدریس با استفاده از شعر و قصه در دانش آموزان تأثیر داشته و یادگیری در آن ها را افزایش می دهد و بی تردید می توان این روش را یکی از روش های مناسب تدریس مبحث گیاهان در پایه دوم ابتدایی در یادگیری درس علوم دانست.

Designing poetry and children،s to study the topic of plants its effect on student،s progress in secondary school mole students in Yazd

Using active methods of teaching science and paying attention to children's innate desire for poetry and stories, their creative minds and imagery, the intimate and joyful atmosphere of the story are all things that make the concepts of science not only more attractive, but also deeper and more conceptual. The purpose of this research was to teach the topic of plants using children's poems and stories and its effect on the academic progress of second grade male students in Yazd city. The statistical population of this research was 2850 students of the second grade of elementary school in Yazd in the academic year of 1996-2017, out of which 60 people were selected as a sample by using cluster random sampling method. In this research, a semi-experimental method and a post-test design have been used. The variables were tested by researcher-made questionnaires. The present research was done using spss software and descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (independent t-test) were used for data analysis. The results of the research show that the teaching method using poems and stories has an effect on students and increases their learning and that this method can be considered one of the appropriate methods for teaching the topic of plants in the second grade of elementary school in learning science

تبلیغات