آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۷

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مراحل چرخه عمر بر استفاده شرکت ها از اعتبار تجاری است. تحلیل آماری با استفاده از اطلاعات 171 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1388 تا 1400 انجام شده است. برای آزمون فرضیه های پژوهش از الگوهای رگرسیون چندگانه داده های ترکیبی با روش برآورد حداقل مربعات تعمیم یافته و روش کنترل اثرات سال و صنعت استفاده شده است. جهت سنجش چرخه عمر از رویکرد دیکینسون (2011) به عنوان معیار اصلی و رویکرد نسبت سود انباشته دی آنجلو و همکاران (2005) به عنوان معیار مکمل استفاده شد. نتایج آزمون ها نشان داد شرکت ها در مراحل تولد، رشد و افول از اعتبار تجاری بیشتری نسبت به مرحله احیاء استفاده می کنند در حالی که اعتبار تجاری در مرحله بلوغ تفاوت معناداری با مرحله احیاء ندارد. نتایج آزمون های تکمیلی نیز نتایج اولیه را تایید می نماید. نتایج پژوهش حاضر به غنای ادبیات نظری اعتبار تجاری و تئوری تامین مالی در مراحل چرخه عمر می افزاید؛ به خصوص اینکه بازاری در حال توسعه مورد پژوهش بوده است.

Firm’s Life Cycle and Trade Credit

The purpose of this research is to investigate the impact of life cycle stages on companies' use of trade credit. Statistical analysis has applied using the information of 171 companies admitted to the Tehran Stock Exchange during the years 1388 to 1400. To test the hypotheses of the research, multiple regression models of panel data with the generalized least squares estimation method and the method of controlling the effects of year and industry were used. In order to measure the life cycle, Dickinson (2011) approach used as the main criterion and D'Angelo et al.'s (2005) approach as a supplementary criterion. The results of the tests showed that the companies in the stages of start, growth and decline use more trade credit than in the shake out stage, while trade credit in the maturity stage is not significantly different from the shake out stage. The results of supplementary tests also confirm the initial results. The results of the present research add to the richness of the theoretical literature of trade credit and the theory of financing in the stages of the life cycle; especially since a developing market has been the subject of research.

تبلیغات