مدل حکمرانی داده باز در راستای سلامت اداری با استقرار دولت الکترونیک در سازمان امور مالیاتی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل حکمرانی داده باز در راستای سلامت اداری با استقرار دولت الکترونیک در سازمان امور مالیاتی انجام شده است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا کیفی از نوع نظریه داده بنیاد بود. اطلاعات نیز با ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمام مدیران رده بالای سازمان امور مالیاتی، مدیران کل و معاونان، مشاوران مالیاتی، استادان گروه اقتصاد، متخصصان و محققان فناوری اطلاعات خبرگان فعال در زمینه حکمرانی و سلامت اداری، مدیران نهادهای نظارتی بودند. نمونه پژوهش نیز با توجه به اشباع نظری داده ها در پژوهش کیفی مشخص گردید و حجم نمونه دوازده نفر انتخاب شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش کدگذاری شامل سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی به صورت دستی انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد شش مقوله مورد نظر در نظریه داده بنیاد در پژوهش شامل این موارد بود: 1. عوامل محوری شامل وجود پایگاه داده ای مشترک، نظام پاسخ گویی مناسب و شفافیت سازمانی، و زیرساخت های فنی؛ 2. شرایط مداخله گر شامل عوامل مشترک (داخلی و خارجی)، عوامل داخلی و عوامل خارجی؛ 3. عوامل علّی شامل عوامل مشترک (درون و برون سازمانی)، عوامل فردی و عوامل اجتماعی؛ 4. بسترها شامل بسترهای درون سازمانی و بسترهای برون سازمانی؛ 5. راهبردها شامل راهبردهای مشترک (درون و برون سازمانی)، راهبردهای درون سازمانی و راهبردهای برون سازمانی؛ 6. پیامدها شامل پیامدهای مشترک (درون و برون سازمانی)، پیامدهای درون سازمانی و پیامدهای برون سازمانی.An Open Data Governance Model for Administrative Health with the Establishment of E-Government in the Tax Affairs Organization
The current research aims to suggest an open data governance model to improve the administrative health with the establishment of E-government in the tax affairs organization. The objectives are practical using grounded theory for the qualitative analysis. The data were collected through the semi-structured interview. The population of the research was all the high level managers of the tax affairs organization, CEOs and their deputies, tax advisors, professors of economics department, experts and researchers of the information technology, elites in the field of governance and administrative health, and other managers of supervision centers. The sampling was done to reach thick-data for the qualitative analysis, resulting in 12 participants. The data analysis was coded through open, thematic, and selective coding systems. The findings indicated six elements from the grounded theory: 1. Main elements such as shared data-base, responding system, organizational clarity, and technical infrastructures, 2. Interventional condition such as shared elements (domestic and foreign), domestic elements, and foreign elements, 3. Causative elements such as shared elements (indo- and exo-organizational), individual elements, and social elements, 4. Contexts such as indo- and exo-organizational contexts, 5. Strategies such as shared strategies (indo- and exo-organizational), indo-organization elements, and exo-organizational elements, 6. Shared consequences such as shared consequences (indo- and exo-organizational), indo-organizational consequences, and exo-organizational consequences.