تحلیل فیلم مستند جنگی «پاتک روز چهارم» از منظر زیباشناسی عکاسی
آرشیو
چکیده
فیلم مستند پاتک روز چهارم، دومین قسمت از مجموعه مستند روایت فتح است که در چهارمین روز عملیات والفجر8 در یکی از محورها که دشمن اقدام به پاتک (ضدحمله) می کند توسط مصطفی دالائی به عنوان کارگردان و فیلمبردار و سعید فراقی داریان به عنوان صدابردار و محمد اخوان به عنوان دستیار فیلمبردار گرفته می شود و توسط مرتضی آوینی تدوین و صداگذاری می شود. در این مقاله به صورت مختصر و مفید به تحلیل و بررسی چند عکس منتخب از صحنه های این فیلم با رویکرد زیبایی شناسی پرداخته می شود. روش تحقیق مبتنی بر شیوه توصیفی- تحلیلی بوده و گردآوری اطلاعات به صورت ترکیبی از شیوه کتابخانه ای و مصاحبه است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که اولا در تمام جنگ های رخ داده در طول تاریخ، کمتر عکاس و فیلمبرداری دیده شده که در حین عملیات و در محاصره دشمن که هر لحظه امکان کشته شدن یا اسارتشان می رفت، بتواند واقعیت های جنگ و زندگی رزمندگان ایرانی و مقابله با دشمن را به طور مستقیم به تصویر بکشد. دوم اینکه حضور گروه فیلمبرداری در این معرکه سبب شده تصاویر خاص از حالات و روحیات رزمندگان ایرانی در شرایط محاصره ضبط و ثبت شود که بی تردید برگی شفاف برای تاریخ کشور ایران است. سوم اینکه در خلال تهیه چنین عکس و فیلم هایی تعداد زیادی از عکاسان و اکیپ های فیلمبرداری مجروح شدند و یا به شهادت رسیدند و در این مجموعه دو تن از دستیاران فیلمبردار و نیز فیلمبردار دچار مجروحیت شدید شدند. به نظر می رسد ضبط و ثبت شفاف و دقیق این گونه فیلم ها و عکس های مستند بحران (جبهه و جنگ) و حالات خاص رزمندگان، می تواند برای محققانی مثل روان شناسان، جامعه شناسان و... بسیار قابل تامل و کاربردی باشد. با توجه به اتفاقات رخ داده برای فیلم سازان، مجموعه روایت فتح می تواند در راستای ساخت فیلم های جنگی، از این هنرمندان و اتفاقاتی که برایشان رخ داده است، مجموعه ای تلویزیونی یا فیلم سینمایی بسازد، تا هم به نوعی از این هنرمندان یاد شود و هم مردم را با عکاسی و فیلمبرداری بحران و سینمای اشراقی آشنا سازند.Analysis of the War Documentary Film “Counterattack on the 4th Day” from the Point of View of Photographic Aesthetics
The documentary film Counterattack on the 4th Day is the second part of the documentary series on Chronicles of Victory, which is on the fourth day of Operation Wal-Fajr 8 in one of the axes where the enemy conducts a Patak (counter-attack) by Mustafa Dalai as the director and cameraman, Saeed Faraghi Darian as the sound operator, and Mohammad Akhwan as the director. The assistant cameraman is filmed and staged and interpreted by Morteza Avini. In this article, a few pictures chosen from the scenes of this film are analyzed and analyzed in a brief and useful way with an aesthetic approach. The research method is based on the descriptive-analytical method and information gathering is a combination of the library and interview method. The results of this research show that, first of all, in all the wars that have occurred throughout history, few photographers and videographers have been seen who could capture the realities of war and the lives of Iranian warriors during operations and under the siege of the enemy, who could be killed or captured at any moment. Attract the enemy direct. Second, the presence of the film crew in this battle caused special images of the moods and modes of Iranian soldiers to be captured and recorded, which is undoubtedly a clear page for the history of Iran. Thirdly, during the preparation of such photos and videos, a large number of photographers and film crews were injured or martyred, and in this series, two of the cameraman’s assistants and the cameraman were seriously injured. It seems that the clear and accurate recording and recording of such documentary films and photos of the crisis (front and war) and the special status of the fighters can be very useful for researchers such as psychologists, sociologists, etc. Considering the events that have happened to the filmmakers, Chronicles of Victory collection can make a television series or a movie about these artists and the events that happened to them, to somehow remember these artists and the people. Familiarise yourself with crisis photography and filming and Ishraghi cinema.