چکیده

تفاوت فیلم های تجربی از فیلم های رواییِ سینمای متعارف را از دو منظر نوعِ روایت و فرم سینمایی می توان بررسی نمود. فیلم انیمیشن تجربی بر اساس این دو مفهوم از فیلم انیمیشن شخصیت محور متمایز می شود. یکی از تمهیدات فیلم های انیمیشن تجربیِ دوبُعدی، استفاده ی خلاقانه از طراحی و نقاشی است که فارغ از کلیشه های مرسوم، به بازنمایی ایده های دیداری-مفهومی برآمده از ذهن هنرمند می پردازد. هدف این مقاله بررسی مؤلفه های ساختاری فیلم انیمیشن دوبُعدی تجربی و بازشناسی آن ها در اثر منتخب این پژوهش است. با توجه به ماهیت داده ها، روش پژوهش کیفی در نظر گرفته شده که فرایند بررسی به صورت توصیفی–تحلیلی و با رویکرد مقایسه ای انجام شده است. هم چنین بر مبنای نظریه های روایت و تعاریف فرم، ارتباط ساختار شکلی با محتوای فیلم انیمیشن دوبُعدی تجربی بررسی می شود. در بررسی مؤلفه های این فیلم انیمیشن مشخص شد که زمان، روایت و تدوین آن به صورت مرسوم و غیرتجربی است اما بازنمایی و سرپیچی از قواعد ژانری به شکلی تجربی در فیلم رخ داده است. بنابراین مقاله به این نتیجه-گیری رسیده است که اگر عنصر مسلط در فیلم انیمیشن تجربی (دو بُعدی) غیرمتعارف و تجربی باشد، می توان آن فیلم را تجربی برشمرد، هرچند سایر مؤلفه های آن متعارف باشد؛ همچنین محتوای مفهومی اثر می تواند غیرآوانگارد یا غیرتجربی باشد در صورتی که عنصر مسلط و فرمال فیلم کاملاً تجربی باشد.

Structural Components of Two-Dimensional Experimental Animation in The Mad, Mad, Mad World (1974) Nour Eddin Zarrin-Kelk

The distinction between experimental films from narrative films of conventional cinema can be examined in two ways: narrative type and cinematic form. An experimental animated film is also based on these two concepts of personality-oriented animation. One of the two-dimensional experimental animated films is the creative use of drawing and painting, which, apart from conventional stereotypes, represents the visual-conceptual ideas derived from the artist's mind. The purpose of this paper is to investigate the structural components of experimental two-dimensional animated films and their recognition in the chosen work of this research. Due to the essence of the data, the research methodology is considered qualitative and the study process is descriptive-analytical and with a comparative approach. Also, based on narrative theories and definitions of the form, the relationship between the structure of the form and the content of the two-dimensional experimental animated film is examined. Regarding to the qualitative methodology, this article concludes that the time, narration, and editing of this animated film are non-experimental, despite the representation is fully experimental; so if the dominant element of an experimental (2D) animation film is experimental, that film can be considered experimental movie, even though its other components are non-experimental; also, the conceptual content of the work can be non-avant-garde or non-experimental if the dominant and formal element of the film is completely experimental.

تبلیغات