چکیده

هدف اصلی این پژوهش، بررسی دیدگاه غزالی و ابن سینا درباره یکی از بحث برانگیزترین مسائل کلامی در حوزه فلسفه اسلامی یعنی صفات خداوند و نحوه تبیین این دو اندیشمند از صفات الهی می باشد. با توجه به این که ابن سینا ادراک کنه ذات خداوند را محال می داند، لذا شناخت او را تنها از طریق شناخت صفات الهی ممکن می داند. چون ابن سینا، صفات خداوند را عین ذات او می داند پس کسی که بتواند صفاتش را بشناسد گویی به ذات او پی برده است. برخلاف نظر ابن سینا، رویکرد غزالی در خصوص صفات خداوند طی مراحل مختلف زندگی او دچار تغییرات بسیاری شده است. زیرا به نظر او ما فقط می توانیم صفاتی را به خدا نسبت دهیم که خداوند خود را به آن ها وصف کرده است. پس بر این اساس او صفات خداوند را نه همانند او و نه همانند غیر او می داند و معتقد است ما اصلاً نمی بایست در این خصوص سوالی بپرسیم. مقاله حاضر با روش کتابخانه ای به واکاوی این مسئله پرداخته و در پی رفع ابهامات مطرح شده در این خصوص برآمده است.

A comparative study of Avicenna's and Ghazali's views on God's attributes

The main purpose of this research is to examine the views of Ghazali and Ibn Sina on one of the most controversial theological issues in the field of Islamic philosophy, namely the attributes of God and how these two thinkers explain the divine attributes. Due to the fact that Ibn Sina considers it impossible to understand the nature of God, therefore, he considers it possible to know him only through the knowledge of divine attributes. Because Ibn Sina considers God's attributes to be the same as His essence, so whoever can know His attributes is as if he has understood His essence. Contrary to Ibn Sina's opinion, Ghazali's approach regarding God's attributes has undergone many changes during different stages of his life. Because according to him, we can only attribute attributes to God that God has described Himself to. So, based on this, he considers God's attributes neither as his nor as other than him, and he believes that we should not ask any questions about this at all. The present article analyzed this issue with a library method and sought to resolve the ambiguities raised in this regard

تبلیغات