چکیده

مکتب اشعری در توحید افعالی همانند شیعه، تمام امور هستی را به خداوند نسبت میدهد و اراده انسان را در هر لحظه محتاج علت میداند. لذا تفسیر نظریه کسب به جبر، قابل تردید و بررسی میباشد. در پی بررسی دقیقتر انتساب جبر به اشاعره، از دو طریق موضوع بررسی شده است. تفاوت قدرت و اراده در انسان و همچنین اعتقاد به قضا وقدر و رابطه آن با اختیار انسان با محوریت نظرات صدرا و مقایسه آن با نظریه کسب اشعری و روشن شد که نمیتوان نظریه کسب را بر جبر حمل کرد. بنابراین با پاسخ به سوالاتی همچون ارتباط قضا و قدر با اختیار در شیعه و اشاعره و از طرفی مقایسه دیدگاههای آنان در جبر و اختیار انسان، همچنین از دقت در تفاوت اراده و قدرت، و از سوی دیگر توجه به اصل نیازمندی دائمی ممکنات به علت، منتج میشود که انسان همواره در هر فعلی نیازمند اعطای قدرت میباشد تا فعل ارادی انجام دهد و این به معنی جبر نیست بلکه توحید افعالی نیز بیانگر این مفهوم میباشد و در نهایت موید آن نیز نظر ملاصدرا مبنی بر اینکه خداوند علت قریب و بعید است؛ با نظریه کسب قابل تطبیق است.

Non-attribution of predestination to the Ash'arites with the focus on transcendent wisdom

The Ash'arite school in monotheism acts like the Shiites, attributes all matters of existence to God, and considers the human will to be in need at every moment. Therefore, the interpretation of acquisition theory to algebra is questionable. Following a more detailed study of the attribution of algebra to the Ash'arites, the subject has been studied in two ways. The difference between power and authority as well as jurisprudence and power and expressing its relationship with human free will with the focus on Sadra's views and comparing it with the theory of Ash'ari acquisition and finally it became clear that the theory of acquisition is not related to algebra and algebra can not be attributed to Ash'arites. Therefore, by answering questions such as the relationship between jurisprudence and predestination with authority in Shiites and Ash'arites, and on the other hand comparing their views on human predestination and authority, as well as the accuracy of the difference between will and power,On the other hand, paying attention to the principle of permanent necessity of possibilities leads to the fact that man always needs to be empowered in any act to perform a voluntary act, and this does not mean algebra, but the monotheism of actions also expresses this concept. Ultimately, Sadra's view that God is the near and unlikely cause is compatible with the theory of acquisition

تبلیغات