بررسی جریان های ششگانه رویکرد STSE در کتاب علوم سال پنجم مقطع ابتدایی و میزان انطباق آنها با اهداف برنامه درسی ملی زیر نظام سند تحول آموزش و پرورش
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر روابط علم، فناوری، جامعه ومحیط زیست بر درک دانش آموزان با استفاده از رویکرد STSE در آموزش علوم تجربی مقطع ابتدایی صورت گرفته است. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع تحلیل محتوای کمی بر اساس رویکرد STSE است که از طریق کمی سازی محتوا، استفاده از فراوانی و شاخص های عددی ابعاد مختلف محتوا و تحلیل آماری مجذور خی صورت گرفته است. نمونه آماری، کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی است.این رویکرد دارای شش جریان است. نتایج حاکی از آن است که مباحث موجود درکتاب علوم پنجم ابتدایی تا حدودی منطبق براین جریان ها است. جریان طراحی 59.06 درصد و جریان استدلال منطقی 25/14 درصد،جریان عدالت محور5/84 درصد، جریان فرهنگی_اجتماعی 4/87 درصد، جریان ارزش محور4/48 درصد و در کمترین مقدار ، جریان تاریخی، 0/58 درصد از جریانهای رویکرد STSE را در کتاب علوم تجربی پنجم ابتدایی به خود اختصاص داده اند. اگر چه این کتاب در جریانهای طراحی و استدلال منطقی، نمره قابل قبول دریافت می کند، ولی در مورد جریانهای تاریخی و ارزش محور و فرهنگی با وضعیت مطلوب فاصله دارد. اگر با عملکرد حوزه علوم تجربی در برنامه درسی ملی(1391) به عنوان زیر نظام سند تحول بنیادین آپ. مقایسه گردد، می توان نتیجه گرفت که دانش آموزان با مطالعه کتاب به بسیاری از اهداف این حوزه ها دست نمی یابندInvestigating the six currents of the STSE approach in the fifth-grade elementary school science textbook and the degree of their compliance with the objectives of the national curriculum under the Iranian Education Transformation Document
The aim of this research was to study the effect of science, technology, society and environment on students' perceptions using STSE approach in elementary school education. This approach has six currents. The results of the study indicate that existing topics in the Fifth Elementary Experimental Science Book are somewhat coincident with these currents. Design current 59.06 %, logical reasoning 25.14%, socio-ecojustice 5.84%, sociocultural 4.87%, and the lowest historical 0.58 % of the STSE approach currents in the Fifth Elementary Experimental Science. It was found that although this book receives an acceptable score in logical design and reasoning, it is far from other currents especially historical, value-oriented and cultural streams. Comparing the frequency of these currents with the performance of Experimental Sciences Book in the National Curriculum of Islamic Republic of Iran (2012) as a sub-system of the Fundamental Transformation of Educational System Document which must be considered as a roadmap for all the policies, the production of educational materials, composition of textbooks, supplementary textbooks, educational packages, and audio-visual and electronic media; it can be concluded that students do not achieve many of these goals by just studying the book. This study adopts a descriptive and quantitative content analysis based on the STSE approach which is carried out by quantifying the content, frequency and numerical indices of different content dimensions and the application of Chi-Square. The material of the present study consists of the Experimental Sciences Book of the Fifth Grade of the primary school.