نویسندگان: فاطمه آقازاده

کلید واژه ها: آموزش علوم تجربی ارزشیابی یادگیری

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۴۴ - ۶۰
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۸۲

چکیده

ارزشیابی یک فرایند نظام دار برای جمع آوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات است که به منظور دستیابی به اهداف آموزش و پرورش و برای تشخیص میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به کار می رود. از آنجایی که علوم تجربی درسی بسیار کاربردی و حائز اهمیت است، لذا پژوهش حاضر درصدد است تا به تحلیل و بررسی مفهوم ارزشیابی و ضرورت آن، شیوه های نوین ارزشیابی در آموزش علوم تجربی در ایران و سایر کشورهای جهان و موانع اجرایی شدن این شیوه ها بپردازد. این پژوهش به روش کتابخانه ای (مروری) انجام گرفته است و روش جمع آوری اطلاعات آن به صورت مطالعات کتابخانه ای، متن کاوی، مراجعه به مقالات معتبر و جستجوی اینترنتی در پایگاه های معتبر از بازه زمانی 1384 تا 1400 برای کلید واژگان فارسی و از سال 2003 تا 2020 برای کلید واژگان انگلیسی می باشد. یافته ها نشان می دهد که استفاده از نقشه های مفهومی، واقعه نگاری، پوشه کار، مشاهده رفتار، خود ارزیابی، ارزشیابی توصیفی و توجه به جنبه های عاطفی دانش آموز می تواند در راستای تحقق اهداف آموزشی در زمینه ارزشیابی، موثر واقع گردد. لازمه دستیابی به چنین هدفی، همت و انگیزه بالای مسئولین، معلمان و متولیان موثر در نظام آموزش و پروش را می طلبد تا با نظارت دقیق، همکاری و هماهنگی، زمینه پیاده سازی شیوه های نوین و خلاقانه در امر ارزشیابی را فراهم آورند.

A review of new evaluation methods in science education

Evaluation is a systematic process for collecting, analyzing and interpreting information that is used to achieve the goals of education and to determine the level of academic progress of students. Since experimental science is a very practical and important subject, therefore, the current research tries to investigate the concept of evaluation and its necessity, the new methods of evaluation in the teaching of experimental sciences in Iran and other countries of the world, and the obstacles to the implementation of these methods. This research has been carried out by the library method (review) and its data collection method is library studies, text mining, reference to authoritative articles and internet search in authoritative databases from 1384 to 1400 for Persian vocabulary keys and from The year 2003 to 2020 is for the English vocabulary key. The findings show that the use of conceptual maps, case studies, work portfolios, behavior observation, self-evaluation, descriptive evaluation and paying attention to the emotional aspects of the student can be effective in achieving educational goals in the field of evaluation. Achieving such a goal requires the high effort and motivation of the officials, teachers and effective trustees in the education system to provide the context for the implementation of new and creative methods in the matter of evaluation with careful supervision, cooperation and coordination.

تبلیغات