چکیده

یکی از مسایلی که نظام آموزش عالی با آن مواجه هست، بی انگیزگی تحصیلی دانشجویان می باشد که عملکرد تحصیلی را تحت تاثیر قرار داده تا جایی که به دغدغه بسیاری از پژوهشگران و محققان و سیاستگذاران نظام آموزشی تبدیل شده است. انگیزه یکی از ضروری ترین مفاهیم روان شناختی در امر آموزش و از مهم ترین مسایل تاثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی است. با وجود انگیزه برای یادگیری، ارتباط تسهیل می شود، اضطراب کاهش می یابد و خلاقیّت و یادگیری نمود می یابد بنابراین، هدف پژوهش حاضر مطالعه علل بی انگیزگی تحصیلی دانشجومعلمان می باشد. در پژوهش حاضر از رویکرد نظریه داده بنیاد که یک شیوه پژوهش کیفی است، بهره گرفته شده و با 25 نفر از دانشجومعلمان پردیس علامه امینی تبریز به روش نمونه گیری هدفمند مصاحبه عمیق صورت گرفته است. تحلیل داده ها براساس کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شده است. یافته ها نشان داد که از نظر دانشجویان شش مقوله محوری شیوه های تدریس، ظهور بلامنازع برای مطالعه، ضعف کیفیت خدمات دانشگاهی، تفوق ارش های مادی، اطمینان از آینده شغلی، تعاملات ناقص بین نهادی از شرایط زمینه ای و علّی بی انگیزگی تحصیلی دانشجومعلمان می باشد.از نظر دانشجویان پیامدهای بی انگیزگی ضعف بنیه علمی وضعف بالندگی دانشجویی در دانشگاه ها می باشد. آنها همچنین آزمون عملکردی و محیط دانشگاه حامی را راهکار این مشکل می دانستند. مقوله محوری در این پژوهش، شکل گیری عادتواره موبایلی در دانشگاه می باشد.

the study of the causes of the lack of motivation in academic student-teachers

One of the problems facing the higher education system is the lack of academic motivation of students, which affects academic performance as far as it has become a concern of many researchers and policy makers of the educational system. Therefore, the aim of the present study is the study of the causes of the lack of motivation in academic student-teachers. In the present study, the grounded theory approach has been used, which is a qualitative research method, in which in-depth interviews were conducted with 25 student-teachers of Allameh Amini Campus in Tabriz, who were selected by purposive sampling. Data analysis was performed based on open, axial and selective coding. The results showed that according to students Opinion, six main categories are the underlying and causal factors of student-teacher academic motivation, which are: The teaching methods, the undisputed emergence of study, Poor quality of university services, Supremacy of material values, Ensuring career prospects and incomplete inter-institutional interactions. Based on students, poor academic strength and poor student development are the consequences of lack of motivation in universities. They also know the performance test and the growth of the university environment as the solution to this problem. In this study, the central issue is the formation of mobile habitus in the university.

تبلیغات