کلید واژه ها: آموزه های زیست محیطی علوم تجربی نقاشی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۲ - ۲۶
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۸۱

چکیده

آموزه های زیست محیطی سرمایه گذاری عمده ای برای تبدیل شدن فراگیران به شهروندانی فعال در زمینه حفاظت از محیط زیست است. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی میزان درک و توجه دانش آموزان به مسایل مرتبط با حفاظت از محیط زیست است. روش پژوهش در مطالعه ی کیفی حاضر، روش تحلیل محتوای بصری با ابزار جدول تحلیل محتوا شامل 5 مولفه اصلی: بهینه سازی جمع آوری و حمل و نقل مواد زائد جامد، بهینه سازی فناوری دفع مواد زائد شهری، توجه به امر بازیافت زباله، ایجاد فرهنگ تولید کمتر زباله، آموزش بهداشت و افزایش آگاهی و 25 مفهوم فرعی است. این پژوهش کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها، توصیفی می باشد. با بررسی دقیق مفاهیم زیست محیطی در 19 مورد از نقاشی های کودکان و با جستجو در اسناد پژوهشی، عوامل موثر بر بهبود بهره وری مدیریت مواد زائد شناسایی و سپس تصاویر مورد تجزیه و تحلیل واقع شد. به منظور سنجشِ پایایی تحلیل محتوا، واحدهای تحلیل کدگذاری شده و پژوهشگران نسبت به آن توافق نمودند. یافته ها نشان می دهد، بیشترین توجه و درک کودکان نسبت به آموزه های زیست محیطی در حوزه ی مدیریت مواد زائد، مربوط به مفهوم بهینه سازی جمع آوری و حمل و نقل مواد زائد و کمترین توجه مربوط به ایجاد فرهنگ تولید کمتر زباله است.

Studying the visual reflection of environmental teachings: a visual content analysis

Environmental education is a major investment for students to become active citizens in the field of environmental protection. The main goal of this research is to investigate the level of students' understanding and attention to issues related to environmental protection. The research method in this qualitative study is the visual content analysis method with the content analysis table tool including 5 main components: optimization of solid waste collection and transportation, optimization of urban waste disposal technology, attention to waste recycling, creation of a culture of less waste production, health education and raising awareness and 25 sub-concepts. This research is applied and descriptive in terms of data collection. By carefully examining the environmental concepts in 19 cases of children's drawings and by searching in research documents, the effective factors on improving the efficiency of waste management were identified and then analyzed. In order to measure the reliability of the content analysis, the units of analysis were coded and the researchers agreed on it. The findings show that the most attention and understanding of children regarding environmental teachings is related to the concept of optimizing the collection and transportation of solid waste materials and the least attention is related to the creation of a culture of producing less waste.

تبلیغات