کلید واژه ها: هوش نظریه گاردنر تحلیل محتوا علوم تجربی سوم ابتدایی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱ - ۱۱
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۰۱

چکیده

با توجه به نقش مهمی که هوش های چندگانه در تکمیل رشد همه جانبه افراد ایفا می کنند، تدارک محتوای کتاب های درسی بر اساس این نوع از هوش در نظام آموزشی، نیازی مبرم به نظر می رسد. از آنجایی که افراد گوناگون، در شکوفایی مؤلفه های مختلف هوش توانایی یکسانی ندارند، همواره این نگرانی وجود دارد که استعدادهای ویژه موجود در زمینه انواع هوش، نظیر هوش های تصویری، موسیقیایی، بدنی جنبشی و ...نادیده گرفته شود. ازاین رو پژوهش حاضر، به بررسی و تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی سوم ابتدایی از منظر میزان کاربست مولفه های هوش های چندگانه گاردنر در دروس و در قالب های مختلف ارائه محتوا پرداخته است. این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و کاربردی است. جامعه آماری آن، کتاب علوم تجربی سوم ابتدایی سال تحصیلی 1400-1399 است. متن ، تصاویر و کلیه ی فعالیت های یادگیری کتاب مورد بررسی و بازبینی قرار گرفت. براساس تعریف و ویژگی هر یک از انواع هوش های هشت گانه، چک لیستی از مصداق های آنها تهیه و سپس، کدگذاری محتوای کتاب انجام شد. بر اساس نتایج به دست آمده، میزان توجه به مولفه های مختلف هوش در همه درس ها و در قالب های مختلف ارائه محتوا یکسان نیست. تجزیه و تحلیل داده ها و محاسبه χ2 تفاوت معنی داری را به سود هوش منطقی/ ریاضی و سپس هوش زبانی/ کلامی نشان داد. همچنین، از سایر مولفه های هوش در بخش های مختلف محتوا به میزانی نابرابر استفاده شده است. هوش موسیقیایی درهیچ درس و قالب ارائه محتوایی شناسایی نشد.

Analysis of the thrid grade science book based on the theory of multiple intelligences

Considering the important role that multiple intelligences play in completing the all-round development of people, preparing the content of textbooks based on this type of intelligence in the educational system seems to be an urgent need. Therefore, the present research has investigated and analyzed the content of the third grade sciences book from the point of view of the application of Gardner's multiple intelligence components in the lessons and in different formats of content presentation. This research is descriptive-analytical and applied. Its statistical population is the book of sciences of the third elementary school year of 1399-1400. The text, images and all learning activities of the book were examined and revised. Based on the definition and characteristics of each of the eight types of intelligence, a checklist of their examples was prepared and then the content of the book was coded. Based on the obtained results, the level of attention to different components of intelligence is not the same in all lessons and in different formats of content presentation. Data analysis and χ2 calculation showed a significant difference in favor of logical/mathematical intelligence and then linguistic/verbal intelligence. Also, other components of intelligence have been used to an unequal extent in different parts of the content. Musical intelligence was not identified in any lesson or format of content presentation.

تبلیغات