چکیده

بخش درخور توجهی از تولید و بازنشر محتوای ایدئولوژیک گفتمان پهلویسم از طریق مطبوعات به ویژه موسسه های مطبوعاتی اطلاعات و کیهان انجام می گرفت. در این حال، پژوهش منسجمی درباره ی نقش مطبوعات یادشده، در کشاکش گفتمان اسلام سیاسی با پهلویسم انجام نشده است. ازاین رو، در تحقیق پیش رو به این مسئله توجه گردیده و این پرسش ها مطرح شده است که تولید یا بازنشر محتوای ایدئولوژیکی در اطلاعات و کیهان چگونه بود و چرا با واکنش حاملان گفتمان اسلام سیاسی روبرو شد و واکنش آن ها شامل چه مواردی بود؟ یافته های تحقیق نشان می دهد که حضور مدیران ارشد این دو موسسه در ارکان حکومتی پهلوی و پذیرش منصب سناتوری مجلس و افزون بر آن، برخی تولیدات ایدئولوژیک این دو موسسه، همچون انتشار تقریباً هرروزه ی تصاویر شاه و نمادهای سلطنتی همراه با مقالات متعدد، پذیرش و تبلیغ برنامه های انقلاب سفید به ویژه از سوی مبلغان مذهبی دو موسسه که دین را در راستای اهداف حکومت به خدمت گرفته بودند، سبب موضع گیری و تولید محتوای ایدئولوژیک از سوی حاملان گفتمان اسلام سیاسی شد.

A study of the discourses of political Islam and Pahlavi in the press before the Islamic Revolution

Abstract A significant part of producing and republishing of the ideological content of the Pahlavi discourse was done through the press, especially the press institutes of Ettelaat and Keyhan. However, no coherent research has been done on the role of the press in the conflict between the discourse of political Islam and Pahlavi. Therefore, in the present study, this subject has been considered and the questions have been raised as to what was the production or republishing of ideological content in information and the universe and , did it face the reaction of the bearers of political Islam discourse, and what were their reactions? The research findings show that the presence of senior managers of these two institutions in the Pahlavi government and the acceptance of the senatorial position of the parliament and in addition, some ideological productions of these two institutions, such as publishing almost daily images of the king and royal symbols with numerous articles, accepting and promoting programs such as The White Revolution, especially by the religious preachers of the two institutions who used religion in line with the government's goals, led to the position and production of ideological content by the bearers of the discourse of political Islam.  

تبلیغات