معناداری قصیدة النثر از منظر مبانی هرمنوتیک گادامر (تحلیل نمونه هایی از اندیشه ها و اشعار ادونیس و انسی الحاج) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
قصیده النثر در چارچوب تفکر جنبش ادبی «مجله لبنانی شعر» و به مثابه نمود ادبی از اندیشه ی هستی شناسانه ی این جنبش، به دنبال کشفِ گونه ی دیگر از جهان و روابط میان اشیاء است. در این نمود ادبی، زبان شعر ساختار از پیش طراحی شده را رها ساخته و هستیِ دیگرگونه را به نمایش می گذارد. ازاین رو، فهم چنین متونی که دارای معانی فلسفی است در چارچوب نظریه های ادبی و نقدی میسر نیست و از این طریق نمی توان گستره ی معنایی آن متون را تحلیل نمود و ممکن است تحلیل ها به تک معنایی و سلطه مؤلف ختم شود. بر این اساس دریافت ابعاد معنایی چنین متونی مستلزم کاربست رویکردهای فلسفی است. هرمنوتیک فلسفی که بر بنیادهای فلسفه ی هستی شناسانه استوار است در باب تفسیر متن امکان دریافت های وسیعی را برای خواننده فراهم می کند. در راستای ضرورتِ یافتن رویکردی معناگرا برای تحلیل این نوع ادبی و پرده برداشتن از وجوه ادبیّت و زیبایی خاص آن، در این جستار از یک سو با کاربست تئوری گادامر- فیلسوف آلمانی به تفسیر سطرهایی از قصیده النثر پرداخته شده است و از طرف دیگر همسویی نگاه نظریه پردازان قصیده النثر با مبانی هرمنوتیک فلسفی در خصوص مسائلی از جمله سنت، زبان و روش گریزی - مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در باب نتایج به ویژه آنچه از تحلیل نمونه ها به دست آمده باید گفت اندیشه های ادونیس یا انسی الحاج و یا دیگر صاحب نظران مجله لبنانی شعر در بسیاری از مؤلفه های خود با مبانی هرمنوتیک گادامر همسو هستند به ویژه در باب نفی نگاه ابزارنگری به زبان و هستی بخشی به آن، تعهد به سنت های سیال و زوال ناپذیر.Meaningfulness of Poem-Prose in the Term of Gadamer's Hermeneutical Foundations (Analysis of samples from Edunis and Onsi al-Haj) Thoughts and Poems
Arabic poem prose, from the perspective of the literary movement of the Lebanese magazine Shear, as a literary representation of contemporary ontological thinking and contemplation in the Arab world, is based on the discovery of another kind of world and the relationships between objects. In this kind, form and language are depicted from a pre-designed framework and another form of existence. Hence, the comprehension of such texts with an intellectual capacity in the form of merely literary, technical, and methodological theories not only does not represent its semantic scope, But it may also lead to Single meaning arena. Hence the reception of the semantic dimensions of such texts requires the application of philosophical approaches. As an ontological philosophy on interpreting the text, philosophical hermeneutics allows the reader to receive extensive contributions. In this essay, The Germanist philosophy of Gadamer-philosopher and one of the pioneers of philosophical hermeneutics-who has centered on his theorizing of understanding the texts and works of art-has been interpreted in terms of Poem-Prose. On the other hand, the convergence of the theorists of these two areas-philosophical hermeneutics and poem-prose - has been studied and analyzed concerning issues such as tradition, language, and no-method. Regarding the results, especially those obtained from the analysis of the samples, it should be said that the thoughts of Adunis or OnecI al-Haj or other scholars of the Lebanese journal poetry in many of their components are in line with the hermeneutic principles of Gadamer, especially in terms of rejecting the instrumental view of language and its existence, and dynamic approach to tradition.