آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۱

چکیده

امروزه نقش صادرات و اهمیت آن در رشد و شکوفایی اقتصاد کشورهای در حال توسعه به خوبی شناخته شده است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر محرکه های عملکرد صادراتی نظیر توانمندی نوآوری و تجربه بین المللی بر عملکرد صادراتی در شرکت های صادرکننده محصولات غذایی استان تهران می باشد. تحقیق حاضر یک تحقیق کاربردی از نوع توصیفی - پیمایشی است و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران و سرپرستان 50 شرکت صادرکننده محصولات غذایی استان تهران است. روش نمونه گیری از نوع نمونه گیری قضاوتی بوده و حجم نمونه برابر با 185 مدیر و سرپرست می باشد. این تحقیق در بازه زمانی تیرماه 1398 تا آذرماه 1398 انجام شده است. برای آزمون فرضیه ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که توانمندی نوآوری و تجربه بین المللی بر عملکرد صادراتی در شرکت های صادرکننده محصولات غذایی استان تهران تأثیر دارد. به علاوه، توانمندی نوآوری بیش از تجربه بین المللی بر عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده محصولات غذایی استان تهران تأثیرگذار است.

Export Performance Drivers of Exporting Firms of Food Products

At present, the role of export and its importance in the growth and prosperity of the economy of developing countries is well known. The purpose of this research is to investigate the effect of expert performance drivers such as innovation capability and international experience on export performance of exporting firms of food products of Tehran province. This study is an applied descriptive-survey research and data collection instrument was questionnaire. The statistical population of the research includes all managers and supervisors of 50 exporting firms of food products of Tehran province. The sampling method was judgmental sampling and sample size consists of 185 managers and supervisors. This research was conducted between June 2019 to November 2019. To test hypotheses, Structural Equation Modelling (SEM) was used. The results showed that innovation capability and international experience has an effect on export performance in exporting firms of food products of Tehran province. Moreover, innovation capability compared to international experience has a greater effect on export performance of exporting firms of food products of Tehran province.

تبلیغات