بررسی عوامل مؤثر بر گزینش فرآورده های مصرفی زیره سبز در شهر مشهد (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
گیاه دارویی زیره سبز به اشکال مختلف از جمله میوه گیاه، پودر زیره، اسانس، عرق و روغن برای مصارف دارویی، خوراکی و زیبایی قابل استفاده میباشد. در این تحقیق به منظور تعیین عواملی که بر گزینش فرآوردههای مصرفی گیاه دارویی زیره در شهر مشهد اثرگذارند، از اطلاعات حاصل از جمعآوری 270 پرسشنامه در سال 1397 و بکارگیری الگوی لاجیت چندگانه استفاده شد. بر طبق یافتهها مشخص شد که متغیرهای تحصیلات، اشتغال، درآمد، بیماری، تجربه مصرف، آگاهی از قیمت و خواص زیره، ترجیح مصرف داروهای گیاهی نسبت به شیمیایی، بستهبندی و قیمت، بر گزینش نوع فرآورده های مختلف زیره تأثیرگذارند. لذا پیشنهاد میشود که عملیات بازاریابی مربوط به فرآوردههای زیره، بر اساس ترجیحات مصرف و ویژگی های مصرف کنندگان هر بازار، انجام شود. ضمناً با افزایش آگاهی افراد و ارائهی خدمات مشاوره ای از طریق مراکز و پزشکان طب سنتی و همچنین گسترش استفاده از منابع اطلاعاتی در زمینهی گیاهان دارویی بالاخص زیره، به ترویج مصرف و افزایش کاربرد آن ها در جامعه اقدام نمود. همچنین با بهبود کیفیت بستهبندی، موجب افزایش تمایل افراد، جهت مصرف فرآورده های گیاهان دارویی گردید.Investigating the Factors Affecting the Selection of Cuminum cyminum products in Mashhad
In this research, we used the data collected by collecting the questionnaire in 2018 and using the multinomial logit model, to investigate the factors that influence on the Priority of selection of cumin products' consumption in Mashhad. Results showed that the variables of education, employment, income, illness, consumption experience, knowledge of the price and properties of Medicinal Plants, the preferences of them, packaging and Prices affect the selection of different cumin's products. Therefore, it is suggested that marketing for cumin products be based on the preferences and characteristics of the consumers in each market. It also promote consumption and increase medicinal plants' use in the community by increasing individuals' awareness, providing counseling services through centers, traditional medicine physicians, and also the expansion of the use of information resources in the field of medicinal plants, especially cumin. Also, by improving the quality of packaging, it increased the willingness of people to use medicinal plants' products.