آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۱

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی چگونگی تحقق اقتصاد مقاومتی در خانواده و عملیاتی شدن آن بود. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه خانواده های مراجعه کننده به مراکز مشاوره (کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، فرهنگسراها، مراکز مشاوره دولتی و خصوصی) شهر تهران وحجم نمونه آماری 650 نفردر نظر گرفته شد. روش نمونه گیری بصورت ترکیبی از نمونه گیری تصادفی ساده و غیر تصادفی در دسترس داوطلبانه بود. از پرسشنامه محقق ساخته در ارتباط با عوامل موثر بر چگونگی تحقق اقتصاد مقاومتی در خانواده و عملیاتی شدن آن مورد استفاده قرار گرفت. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی و به منظور آزمون فرضیات پژوهش از آمار استنباطی استفاده شد. بین اقتصاد مقاومتی در خانواده و عملیاتی شدن آن رابطه معناداری وجود داشت. نتایج بدست آمده در این پژوهش نشان داد که ضریب همبستگی بین اقتصاد مقاومتی در خانواده و عملیاتی شدن آن 75/0 می باشد و نیز ضریب تعیین حاصل از این رابطه نشان می دهد که این دو متغیر56 درصد از واریانس یکدیگر را می توانند پیش بینی کنند.

Investigating how the realization of resistance economy in the family and its operation

The purpose of this article is to examine how the family resisted in the economy and its operation. In this research, the statistical population of all employed and unemployed families referring to counseling centers (Imam Khomeini Relief Committee, Welfare Organization, cultural centers, public and private consulting centers) in Tehran and the sample of 650 people were considered.Sampling method was a combination of simple and non random random sampling available voluntarily. A researcher-made questionnaire was used to collect information about the factors affecting the realization of the resistance economy in the family and its operationalization. Descriptive statistics were used to analyze the data and inferential statistics (Pearson correlation coefficient and multiple regression, independent t-test and one way ANOVA) were used to test the hypotheses of the research.Findings showed that there is a meaningful relationship between the resistance economy in the family and its operationalization(P<0/05).

تبلیغات