آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۲

چکیده

ایده گردشگری خلاق مبحثی جدید و مورد توجه در حوزه مطات شهری به ویژه توسعه گردشگری شهری بوده و بر ارتقای کیفیت زندگی به واسطه تفکرات نو شهروندان تأکید دارد. ایجاد گردشگری خلاق باعث رونق و شکوفایی حیات شهری می گردد، که این خود سطح مناسبات یک شهر در پیوند با سایر شهرها در مقیاس ملی و فراملی گسترش می دهد. هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل نقش گردشگری خلاق در توسعه شهری ایذه می باشد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف توسعه ای کاربردی و از لحاظ روش شناسی توصیفی تحلیلی است که گرد آوری داده ها و اطلاعات به روش های کتابخانه ای و مطالعات میدانی شامل پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. جامعه آماری آن نیز کلیه شهروندان شهر ایذه و کارشناسان گردشگری در اداره میراث فرهنگی استان، شهرداری ها، اساتید دانشگاهی، مدیران شهری و متخصصین امر گردشگری هستند که با حجم نمونه 325 نفر به روش تصادفی و گلوله برفی انتخاب شدند. شاخص های مربوط به گردشگری خلاق از ادبیات پژوهشی این حوزه جمع اوری شد. فرایند تحلیل شبکه برای شاخص های مرتبط با توسعه شهری در نرم افزار Geoda تحلیل گردید. نتایج تحقیق نشان می دهد که در سطح 95 درصد اطمینان می توان ادعا نمود که وضعیت شاخص های پنج گانه گردشگری خلاق در سطح شهر ایذه وضعیت مناسبی دارند و تنها در بخش زیر ساخت های فیزیکی کمبود احساس می گردد. از دیدگاه کارشناسان و شهروندان، این شهر دارای قابلیت گردشگری فراوانی می باشد که اگر به صورت خلاقانه استفاده شوند؛ می تواند در توسعه شهر ایذه مؤثر و شهر در ا قتصاد بومی و اقتصاد پایدار شهری تقویت می شود.

Analysis of the Role of Creative Tourism in Urban Development Using Moran Spatial Indexes (Case Study: Izeh city)

Abstract The idea of creative tourism is a new and important topic in the field of urban studies, especially the development of urban tourism, and emphasizes on improving the quality of life through new ideas of citizens. Creating creative tourism promotes urban life, which in turn expands the level of a city's relationship with other cities on a national and transnational scale. The purpose of this study is to investigate and analyze the role of creative tourism in Izeh urban development. The present study is descriptive-analytical in nature and in terms of development-applied purpose, it is based on library and survey studies. Research indicators included indicators of creative tourism (social capital, quality of life, tourism talent, physical infrastructure and tourism experience) and indicators of creative urban development (social, economic, cultural, environmental and physical). To present the model of creative tourism development and its effect on the development process of Izeh city, a questionnaire with a sample size of 325 people and a SPSS software were used. Also, the process of network analysis process for indicators related to creative urban development was analyzed in Geoda software. The results show that at the confidence level of 95%, it can be claimed that the five indicators of creative tourism in Izeh city are in a good condition and only in the physical infrastructure sector, there is a shortage. From the point of view of experts and citizens, this city has a lot of tourism potential that can be effective in the development of Izeh city, if used creatively.

تبلیغات