چکیده

پژوهش حاضر با هدف سنجش میزان رضایت دانشجویان از نظام یاددهی-یادگیری الکترونیکی در زمان شیوع پاندومی کرونا انجام شده است. این پژوهش از نظر نوع تحقیق کمی، از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه اجرا و گردآوری داده ها به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. به منظور گردآوری اطلاعاتی از قبیل مبانی نظری و پیشینه تحقیق از مطالعات کتابخانه ای و برای بررسی فرضیه ها و سؤالات تحقیق از روش میدانی و از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. داده های این تحقیق با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته از نمونه ای با حجم 307 نفر که از دانشجویان دانشگاه مهرالبرز در سال 1399 هستند، گردآوری و به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده با استفاده از فرمول کوکران محاسبه شده است. جهت بررسی روایی پرسشنامه از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد که نتایج بیانگر روا بودن ابزار تحقیق بوده است و جهت بررسی پایایی پرسشنامه از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. آزمون پایایی پرسشنامه برای 51 نمونه انجام و نتایج حاکی از پایایی قابل قبول بوده است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد؛ نتایج پژوهش نشان داده است که مدل به طورکلی از برازش مناسبی برخوردار است و بعد محیط، دارای بیشترین اثر بر رضایت ادراک شده است و پس از آن به ترتیب بعد دانشجو، طراحی واسط های کاربری، استاد و فناوری قرار دارند و انعطاف پذیری واحدهای آموزشی دارای کمترین اثر بر رضایت ادراک شده است.

Measuring students' satisfaction with the e-learning system during the outbreak of Corona pandemic in mehralborz university

The aim of this research was to measure the satisfaction of students with the e-learning system during the outbreak of Corona pandemic. In this study, after conducting library studies and existing documents in the study community Factors affecting students' satisfaction were extracted from the e-learning system and research hypotheses were designed based on it. A researcher-made questionnaire was used to test the research hypotheses. In this questionnaire, the validity of the factor analysis method and the reliability of the Cronbach's alpha coefficient were confirmed. The reliability test of the questionnaire was performed for 51 samples and the results showed acceptable reliability. The questionnaire was distributed electronically through an e-learning system among a sample of 307 people obtained from the Cochran's formula from the study population who were students of Mehralborz University in 1399. Structural equation analysis method was used to analyze the data and the results showed that the model generally fits well. And the dimension of environment has the most effect on perceived satisfaction, followed by student dimension, user interface design, professor and technology, respectively, and the flexibility of educational units has the least effect on perceived satisfaction.

تبلیغات