آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

یک از شروط تحقق امنیت ملی، تأمین امنیت غذایی جامعه است که از وظایف اساسی دولت ها در هر کشوری محسوب می شود. با این پیش فرض که امنیت غذایی یک سیاست امنیت ملی است که کم وکیف آن، مقدار عرضه و کیفیت امنیت ملی در هر کشور را تعیین می کند، ارائه بهینه امنیت مستلزم سطح مناسب امنیت غذایی است. امروزه دیگر فقط رهایی از گرسنگی مد نظر نیست، بلکه در تأمین حق بر غذا، باید به سالم و ایمن بودن محصولات غذایی نیز توجه کرد؛ موضوعی که به عنوان یک چالش حقوق بشری فراروی فناوری های نوین تولید و عرضه محصولات غذایی فناوری زیستی تراریخته مطرح شده است. حقیقت این است که محصولات غذایی فراورده های تراریخته نمی توانند مانند غذاهای معمولی باشند؛ زیرا تولید آن ها مستلزم دست کاری ها و مداخلات فنی است. لذا عناصر و ترکیباتی وارد این محصولات می شوند که سابق بر این، در رژیم غذایی انسانی وجود نداشته است. این پژوهش، آثار و ویژگی های محصولات تراریخته و تعیین نوع زیان بار این نوع از محصولات را مورد بررسی قرار داده است و درنهایت با طرح مبانی فقهی، ممنوعیت تولید و عرضه محصولات تراریخته غیرمجاز جهت مداخله کیفری دولت را تبیین کرده است.

Penal Obligations about Producing and distributing Illegal Transgenetic Productions from Imamiah Point of View

One of the duties of governments is to ensure food security as a guarantee of national security. It is assumed that food security is a national security policy and the degree of the latter depends on the quality of the former. Today, fighting starvation is not the only concern and the right for food comprises its healthiness as well. This has created a human right challenge faced by modern technologies that provide biologically manipulated products called transgenetic. The truth is that these new products are not normal since they involve technological and genetic transformations. In other words, they include some ingredients and substances not previously existing in human diet. The present study is about especially the harmful side of this type of product and by raising the jurisprudential foundations of that it offers its guidelines for governments to interfere and prohibit their production.

تبلیغات