آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

هدف از این مطالعه بررسی تاثیر ویژگی های جمعیت شناختی گردشگران داخلی ایران بر نیت سفر آنان در دوران پاندمی کوید-19 و متغیرهای اثرگذار بر آن (ریسک ادراک شده، نگرش به اجتناب از ریسک و فراوانی سفر گذشته) بوده است. هم چنین، اهداف سفر گردشگران بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی آنان مقایسه شده است. نمونه گیری با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس احتمالی انجام شده است. داده ها از شهریور تا مهر 1399 و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته آنلاین گردآوری شده است. حجم نمونه 383 نفر بوده است. پایایی پرسشنامه بر اساس مقادیر آلفا کرونباخ تایید شده است. به دلیل استخراج گویه های پرسشنامه از ادبیات، روایی محتوا تایید شده است. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی، آزمون t- test، ANOVA و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شده است. یافته ها وجود تفاوت های مرتبط با جنسیت در نیت سفر، نگرش نسبت به اجتناب از ریسک، ریسک ادراک شده و فراوانی رفتار گذشته را تایید کرد. گروه های سنی از لحاظ نیت سفر و ریسک ادراک شده تفاوت معناداری نداشتند، اما از نظر نگرش به اجتناب از ریسک و فراوانی سفر گذشته تفاوت معناداری نشان دادند. نیت سفر و نگرش به اجتناب از ریسک از نظر میزان درآمد با یکدیگر تفاوت داشتند. فراوانی سفر گذشته، نگرش به اجتناب از ریسک و ریسک ادراک شده از نظر مراحل زندگی خانوادگی با یکدیگر تفاوت داشتند. تنها متغیری که با توجه به میزان تحصیلات تفاوت داشت، نیت سفر بود. نتایج نشان داد که به ترتیب 5%، 6%، %11 و 5% از تغییرات در نیت سفر، ریسک ادراک شده، نگرش به اجتناب از ریسک و فراوانی سفر گذشته را می توان با توجه به متغیرهای جمعیت شناختی توضیح داد. نتایج حاکی از وجود تفاوت های معنادار در اهداف سفر بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی بود. این یافته ها به افزایش آگاهی سازمان های بازاریایی مقصد در مورد رفتارهای گردشگران داخلی در دوران پاندمی کوید-19 کمک می کند.

Domestic Tourism amidst the COVID-19 Pandemic Investigating Socio-Demographics and Travel Purposes

The purpose of this study was to investigate the effect of the demographic characteristics of domestic tourists in Iran on their travel intention during the Covid-19 pandemic and the variables affecting it (perceived risk, risk avoidance attitude, and frequency of past travel). Also, the travel goals of tourists have been compared based on their demographic characteristics. Sampling has been done using the probability sampling method. The data was collected from September to October 2019 using an online researcher-made questionnaire. The sample size was 383 people. The reliability of the questionnaire is confirmed based on Cronbach's alpha values. Due to the extraction of questionnaire items from literature, content validity has been confirmed. The data has been analyzed using descriptive statistics, t-test, ANOVA, and regression analysis. The findings confirmed the existence of gender-related differences in travel intention, attitude towards risk avoidance, perceived risk, and frequency of past behavior. Age groups were not significantly different in terms of travel intention and perceived risk, but they showed a significant difference in terms of risk avoidance attitude and frequency of past travel. Travel intention and risk avoidance attitude were different from each other in terms of income. Frequency of past travel, risk avoidance attitude, and perceived risk was different from each other in terms of family life stages. The only variable that differed according to the level of education was the intention to travel. The results showed that 5%, 6%, 11%, and 5% of changes in travel intention, perceived risk, risk avoidance attitude, and frequency of past travel can be explained by demographic variables, respectively. The results showed significant differences in travel goals based on demographic characteristics. These findings help to increase the awareness of destination marketing organizations about the behaviors of domestic tourists during the Covid-19 pandemic.

تبلیغات