آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

گردشگری شهری عاملی بسیار مهم در توسعه شهرها محسوب می ش ود که توسعه و م دیریت خردمندان ه آن، نیازمن د برنام ه ریزی مبتنی بر خواسته های گردشگران می باش د. گردشگران نیز در پی کسب تجربه های عمیق، تعامل بیشتر با مردم محلی و کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهارت های محلی، س نت ها و کیفیت های منحصربه فرد مکان های مورد بازدید که گردشگری آرام را می سازند هستند. هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری آرام در میان گردشگران شهری بازدیدکننده از شهر مشهد می باشد. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از حیث ماهیت، توصیفی   پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، گردشگران شهر مشهد در بازه زمانی مشخص می باشند، که با توجه به نامشخص بودن تعداد جامعه، با استفاده از جدول مورگان و شیوه نمونه گیری خوشه ای دومرحله ای، تعداد نمونه آماری برای جامعه نامحدود یعنی ۳۸۴ نفر انتخاب شده است. جهت تجزیه وتحلیل داده های پژوهش از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شد. یافته ها حاکی از آن است که متغیرهای تئوری هدف محور (نگرش، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتار ادراک شده، احساسات مثبت و احساسات منفی) بر تمایل گردشگران تأثیر مثبت معناداری دارند. همچنین ویژگی های گردشگری آرام (دانش از اصالت، جست وجوی اطلاعات بیرونی و ادراک از اصالت) بر تمایل گردشگران تأثیر مثبت و معناداری دارند و همچنین در آخر تمایل گردشگران بر قصد رفتاری آن ها تأثیر مثبت و معناداری دارد که با توجه به نتایج به دست آمده این فرضیه بیشترین تأثیر را نشان داد.

Investigation of the Effective Factors on the Development of Slow Tourism Among Urban Tourists Based on Goal-Oriented Behavior Theory (Case Study: Mashhad City)

Urban tourism is considered a very important factor in the development of cities, and its wise development and management require planning based on the wishes of tourists. Tourists are also looking for in-depth experiences, more interaction with local people, and more information about local skills, traditions, and unique qualities of the visited places that make Aram tourism. The purpose of this research is to investigate the factors affecting the development of peaceful tourism among urban tourists visiting Mashhad. This research is applied in terms of purpose and descriptive survey in terms of nature. The statistical population of the current research is the tourists of Mashhad city for a certain period, and due to the uncertainty of the number of the population, using the Morgan table and the two-stage cluster sampling method, the number of the statistical sample for the unlimited population, i.e. 384 people, has been selected. The findings indicate that goal-oriented theory variables (attitude, mental norms, perceived behavior control, positive emotions, and negative emotions) have a significant positive effect on tourists' willingness. Also, the characteristics of peaceful tourism (knowledge of authenticity, search for external information, and perception of authenticity) have a positive and significant effect on tourists' willingness, and finally, tourists' willingness has a positive and significant effect on their behavioral intention, which, according to the results of this hypothesis, has the greatest effect showed.

تبلیغات