چکیده

ایده فعالیت فرهنگی از درون و ذهن انسان آغاز می شود و باهدف روشنگری و پرورش روح پیام و معنایی را به طور هدفمند به مخاطب ارائه می کند. تعالی بخش بودن این پیام ها برای ارتقاء جامعه از دغدغه های همیشگی بشر بوده است. موضوعی که در گفتمان انقلاب اسلامی همواره مدنظر بوده و در آموزه های اسلامی از آن به عنوان «حیات طیبه» یاد می شود. عدالت اجتماعی موجب توسعه همه جانبه جامعه می شود؛ اما در مقابل این اشاعه تبعیض و احساس محرومیت است که صلح، حمایت از کار، رشد آزاد، هویت و دانش، مشروعیت، وحدت ملی و غیره را به مخاطره می اندازد و حیات طیبه تحقق پیدا نمی کند. از طرفی با توسعه و گسترش ابعاد مختلف زندگی بشر، دایره شمول مفهوم عدالت افزایش یافته است و دیگر ظلم و بی عدالتی به عمل مستقیم فرد محدود نمی شود، بلکه نادیده گرفته شدن خیرعمومی در اقدامات اجتماعی، می تواند از مصادیق ظلم باشد. بر همین اساس، مقاله پیش رو، باهدف تحریک اذهان و توجه مراکز علمی و سیاست گذاری کشور به موضوع فعالیت های فرهنگی هدفمند و مسئله عدالت، سعی دارد در حد توان به چگونگی فعالیت های فرهنگی عدالت محور پس از انقلاب اسلامی پاسخ دهد؟ نوع تحقیق کاربردی _ توسعه ایی بوده و روش آن اسنادی و کتابخانه ای می باشد. یافته های این پژوهش نشان می دهد؛ باوجود آرمان های عدالت خواهانه انقلاب اسلامی خیرعمومی به طور منسجم و سازمان یافته بهبود نیافته است و همچنان نیازمند توسعه و گسترش فعالیت های فرهنگی عدالت محور برای ارتقاء جامعه هستیم.

The Islamic Revolution and purposeful cultural activities with an emphasis on the concept of justice

The idea of ​​cultural activity begins from within the human mind. It has a symbolic format and purposefully presents a message and meaning to the audience with the aim of enlightenment and cultivating the spirit. The transcendence of these messages for the betterment of society has been one of the constant concerns of human beings, a subject that has always been considered in the discourse of the Islamic Revolution and is referred to in Islamic teachings as "good life". Social justice leads to the development of society, but it is the spread of discrimination and the feeling of deprivation that endangers peace, identity and knowledge, legitimacy, national unity, etc., and a good life is not realized. On the other hand, with the development of human life, the scope of the concept of justice has increased, and in addition to individual action, the neglect of public good in social actions can be examples of oppression. Accordingly, the present article, therefore, with regard to the scientific and policy-making centers of the country on the subject of cultural activities, tries to respond as much as possible to justice-oriented cultural activities after the Islamic Revolution? The type of research is applied-developmental and its method is documentary and library. The findings of this study show; Despite the justice-seeking ideals of the Islamic Revolution, the public good has not improved in a coherent and organized manner, and we still need to develop and expand justice-oriented cultural activities to promote society.

تبلیغات