رابطه مثبت نگری مادران با عزت نفس نوجوانان با توجه به دین داری مادران (مقاله ترویجی حوزه)
درجه علمی: علمی-ترویجی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر به دنبال تعیین رابطه مثبت نگری مادران با عزت نفس نوجوانان با توجه به دین داری مادران بود. این پژوهش از نظر هدف جزء پژوهش های بنیادی محسوب می شود و از نظر روش کار جزء پژوهش های توصیفی همبستگی می باشد. جامعه مورد بررسی در این پژوهش 4100 نفر شامل کلیه مادران و دانش آموزان مدارس دولتی روزانه دخترانه و پسرانه متوسطه دوم که در سال تحصیلی 96 97 در شهرستان ساوه مشغول تحصیل بودند، می باشد. 144 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسش نامه دین داری گلاک و استارک، پرسش نامه مثبت نگری اینگرام و وینیسکی، پرسش نامه عزت نفس روزنبرگ می باشد. در بخش استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون به منظور جهت تعیین رابطه بین متغیرها، و آزمون رگرسیون تک متغیره و چند متغیره جهت سنجش تأثیر هر یک از مؤلفه ها در متغیر اصلی استفاده شد. تحقیق حاضر نشان داد دین داری مادران در رابطه بین مثبت نگری مادران با عزت نفس نوجوان، نقش تعدیل کنندگی داشته و میزان عزت نفس نوجوانان را افزایش داده است، همچنین پژوهش حاضر نشان داد که بین مثبت نگری مادران با عزت نفس نوجوانان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد و نیز بین دین داری مادران و عزت نفس نوجوانان رابطه مثبت و معناداری وجود داشته و نیز بین دین داری مادران و مثبت نگری مادران رابطه مثبت و معنی داری برقرار است.متن
The positive relationship of mothers with adolescents 'self-esteem with regard to mothers' religiosity
The present study sought to determine the relationship between mothers' positivity and adolescents' self-esteem with respect to mothers' religiosity. This research is considered as a basic research in terms of purpose and is a descriptive-correlational research in terms of work method. The study population in this study includes ۴۱۰۰ people including all mothers and students of public schools for girls and boys in the second secondary school who were studying in Saveh city in the academic year of ۹۶-۹۷.۱۴۴ men were selected by multi-stage cluster sampling. The instruments of the present study include the Glock and Stark Religiosity Questionnaire, the Ingram-Winsky Positiveness Questionnaire, and the Rosenberg Self-Esteem Questionnaire. In the inferential part, Pearson correlation coefficient was used to determine the relationship between variables, and univariate and multivariate regression tests were used to measure the effect of each component on the main variable. The present study showed that mothers 'religiosity has a moderating role in the relationship between mothers' positivity and adolescents 'self-esteem and has increased adolescents' self-esteem. Adolescents' self-esteem has a positive and significant relationship and there is a positive and significant relationship between mothers' religiosity and mothers' positivity.