خروجی حاصل از روابط مستقیم/غیرمستقیم ساختار مالی شرکت ها و اقدامات بازاریابی و تأثیر بلندمدت آن ها بر تلقی مشتریان دارای ابعاد نظری متنوعی در مطالعات کشورهای مختلف است. این مقاله رابطه میان ساختار سرمایه و اقدامات بازاریابی شرکت های بیمه را با تأکید بر تبلیغات و ابعاد مالی بااهمیت در شرکت ها مورد تحلیل قرار می دهد. در راستای این امر با جمع آوری داده های شرکت های بیمه پذیرفته شده در بازار سرمایه ایران در دوره زمانی 1394-1399 با استفاده از رگرسیون پانل دیتا و گشتاوری تعمیم یافته، ایستایی و پویایی روابط مورد بررسی قرار می گیرد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که اگرچه مشتریان نسبت به ساختار سرمایه شرکت اطلاعی ندارند اما نتایج برآمده ناشی از آن را در نتیجه رفتار بازاریابی شرکت های بیمه درک می کنند. شرکت هایی که از اهرم مالی بیشتر بهره می گیرند، مجبور به پرداخت بدهی از محل منابع داخلی شرکت شده و این امر می تواند علاوه بر مشکلات نمایندگی و کاهش ارزش بازاری، شرکت را در فعالیت های بازاریابی کندتر نموده و در نهایت تأثیر منفی بر تلقی مشتریان داشته باشد. نتایج این پژوهش می تواند در اتخاذ تصمیمات جامع از سوی مدیران شرکت های بیمه در انتخاب تأمین مالی مناسب از حیث تأثیر بر رضایت مندی مشتریان سودمند باشد.