قوع بحران ها در هر سازمانی محتمل است. از این رو سازمان ها باید برای مقابله با بحران ها برنامه ریزی کنند. مهمترین اقدامی که سازمان ها می توانند انجام دهند پیشگیری از بحران ها و ایجاد آمادگی در برابر بحران ها است تا بتوانند در هنگام بروز بحران ها و حوادث غیرمترقبه، بهترین واکنش را نشان دهند.صاحب نظران مدیریت، تقریباً در خصوص مراحل چرخه مدیریت بحران اتفاق نظر دارند و اغلب گرچه با عناوین مختلفی از این مراحل نام می برند اما مقصود تقریباً مشترک است.فراگرد مدیریت بحران شامل مراحل ذیل است:الف) پیشگیری ، ب) آمادگی ، پ) مقابله ، ت) آماده سازینگارنده ضمن برشمردن تعاریف متعدد درباره بحران، حوادث غیر مترقبه، بلایا، سوانح و نیز دسته بندی هایی که در این زمینه صاحبنظران مدیریت برشمرده اند، فراگرد مدیریت بحران را معرفی و مراحل مختلف و اقدام های لازم در هر مرحله از فراگرد مدیریت بحران را تشریح می کند.