"این مقاله به بررسی کاربردهای مهم تئوری نمایندگی(کارگزاری)در حسابداری مدیریت میپردازد.ابتدا ساختار نظریه تئوری نمایندگی مورد بحث قرار میگیرد.سپس چهار کاربرد مهم آن تشریح میشود:1.جنبههای نظری 2.جنبههای عملی؛3.مدارک تجربی و 4.نقش فرهنگ.چنین نتیجهگیری میشود که تئوری نمایندگی پیشرفتهای زیادی در زمینههای تئوریکی و تعیین قراردادهای استخدامی بهینه و ایجاد انگیزش ایجاد نموده است.این تئوری همچنین مبنای علمی جهت به کارگیری فنهای مهم حسابداری مدیریت از قبیل ارزیابی عملیات مدیران، اعطای پاداش، بودجهبندی و تضاد منافع و مشارکت در ریسک را فراهم کرده است.تحقیقات تجربی تئوری نمایندگی مدارک و مستندات قوی و علمی را نیز در زمینههای گوناگون حسابداری مدیریت، ارائه نموده است.در این میان، نقش فرهنگ نیز مهم است و باعث شده تا بعضی از فرضهای تئوری نمایندگی، مورد تجدید نظر جدی قرار گیرند.
"