۱.
کلیدواژهها:
سرمایه اجتماعی اعتیاد به اینترنت دانش اموزان دانشجویان ایران مطالعه مروری
پیشگفتار: در کنار کارکردهای مفید و مثبت آن، استفاده افراطی از آن می تواند منجر به اختلال در عملکردهای فردی و اجتماعی شده و اثر بر سرمایه اجتماعی می گذارد و زمینه ایجاد وضعیتی که به آن اعتیاد اینترنتی گفته می شود را فراهم کند. اعتیاد اینترنتی ممکن است در بین اقشار مختلف مشاهده شود. اما در میان دانش آموزان و دانشجویان شایع تر است. هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر سرمایه اجتماعی بر اعتیاد به اینترنت در حیطه دانش آموزان و دانشجویان می باشد. روش: مطالعه مروری سریع حاضر با جستجو در پایگاهSID, MAGIRAN, و موتور جستجویGoogle Scholar انجام شد. سپس نتایج حاصل از جستجوی دستی رفرنسهای مقالات نیز به منابع موجود اضافه گردید. جستجو در سال 1400 با استفاده از کلید واژه های (اعتیاد به اینترنت و سرمایه اجتماعی ) زیر انجام گرفت: معیارهای ورود به مطالعه شامل مقالات اصیل منتشر شده که به بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر اعتیاد به اینترنت پرداخته اند، بود. مقالاتی که معیار ورود را داشته اند وارد مطالعه شدند و اطلاعات آنها استخراج گردید. یافته ها: طی جستجو در پایگاه های مشخص شده تعداد 62 مقاله بدست آمد که 7 مقاله معیار ورود به مطالعه را داشتند. نتایج یافته ها ارتباط معنی داری بین سرمایه اجتماعی و اعتیاد به اینترنت نشان می دهد. بین ابعاد سرمایه اجتماعی شامل اعتماد اجتماعی نیز با اعتیاد به اینترنت ارتباط وجود دارد.نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که بین استفاده از اینترنت و سرمایه اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد.
۲.
کلیدواژهها:
زوگویی سایبری زورگویی آنلاین تعریف زورگویی سایبری اَشکال زورگویی سایبری تاریخچه زورگویی سایبری
علیرغم پیامدهای منفی بلندمدت و گسترده زورگیری سایبری، هنوز درباره تعریف و ماهیت آن اتفاق نظر وجود ندارد. هدف در پژوهش حاضر ارائه تعریف، تاریخچه و گونه شناسی یا اَشکال زورگویی سایبری بود. روش پژوهش حاضر از نوع اَسنادی بود. جامعه پژوهشی تمامی منابع نوشتاری (چاپی/الکترونیکی) بین المللی در زمینه زورگویی سایبری بودند که از طریق پایگاهای اطلاعاتی خارجی قابل بازیابی و دسترسی بودند. بدین منظور با استفاده از روش نمونه برداری نظری و پس از بررسی و تحلیل منابع گردآوری شده از جامعه اسناد موجود، از میان منابعی (کتب، اسناد و مقالات) که از معیارهارهای ورود برخوردار بودند، به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. برای تحلیل اَسناد از روش فیش برداری الکترونیکی استفاده شد. پس از بررسی و تحلیل منابع، روند تحول و شکل گیری مفهوم زورگویی سایبری تشریح شد، زورگویی سایبری تعریف شد و دوازده شکل زورگویی سایبری (آزار و اذیت سایبری، بدنام کردن، بازی سیلی خندان، اغفال سایبری، عصبانی کردن یا آتشی شدن، ردگیری سایبری، ظاهرسازی یا جعل هویت، حیله گری، افشاگری، کت فیشینگ، محرومیت یا طرد و زورگیری جنسی سایبری) شناسایی، تعریف و مفهوم پردازی شد. مطالعه حاضر توانسته است اطلاعات ارزشمندی را درباره ماهیت و روشهای زورگیری سایبری برای نهادهای اجرایی و مؤثر در قانونگذاری در زمینه پشگیری از وقع جرم فراهم سازد ضمن اینکه برای روان شناسان، متخصصان تعلیم و تربیت و جامعه شناسان علاقمند به پژوهش در حوزه زورگویی سایبری نیز می تواند بسیار مفید باشد.
۳.
کلیدواژهها:
فرهنگ صیانت فرهنگی جامعه پذیری صیانت اجتماعی کنترل اجتماعی تبادل فرهنگی
فرهنگ، عرصه ای گسترده و عمیق است. در این میان عوامل متعددی می تواند فرهنگ را تحت تأثیر خود قرار داده و آن را دگرگون سازد. انسانها در جامعه زندگی می کنند و هر جامعه ای فرهنگ مختص خود را دارد. می توان گفت فرهنگ بومی یا عامه مجموعه اعمال، رفتار و دانستنی ها، راه و روش زندگی، طرز مصرف خوراک و پوشاک، تفکرات مذهبی و همه اموری است که مردم سینه به سینه از گذشتگان خود به ارث برده اند. اما این عناصر فرهنگی ممکن است از یک سیستم به سیسنم دیگر راه یابد. این فرایند از طریق فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی برتمام جنبه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگ و آموزشی زندگی بشری تاثیر گذاشته است. از جمله این بخش هایی که تحت تاثیر قرار می گیرند فرهنگ و اجتماع است که مهمترین پایه تمدن و هویت هرجامعه ای را تشکیل میدهد.صیانت فرهنگی به هویتی اشاره دارد که در طول زمان فرهنگ را از انحطاط باز داشته و سعی در ایجاد تحولی مثبت در آن دارد. در میان تلاش های بسیاری که در طول زمان برای ایجاد ثبات و ارتقاء فرهنگ صورت پذیرفته، این تحقیق نیز تلاشی برای شناسایی عناصر و مولفه های اساسی مؤثر برای صیانت فرهنگی است. بدین منظور، ابتدا به تعریف فرهنگ و سرمایه اجتماعی پرداخته و سپس با معرفی صیانت فرهنگی و سرمایه اجتماعی عوامل مؤثر بر آن تبیین شده است .
۴.
کلیدواژهها:
دانشگاه فرهنگیان تمدن نوین ایرانی اسلامی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
دانشگاه فرهنگیان به عنوان مهمترین مرکز تربیت کننده نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش و پرورش دهنده نسل های جدید، نقش مهمی در تحولات جامعه دارد که با مطرح شده گام دوم انقلاب این نقش بارزتر و حساستر شده است. هدف این پژوهش تبیین نقش دانشگاه فرهنگیان در تقویت تمدن نوین ایرانی اسلامی در پرتو بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بود. روش پژوهش توصیفی به شیوه ی کتابخانه ای و با استفاده از منابع پیشین و با ابزار فیش برداری، از طریق تحلیل منابع مرتبط انجام شد. بنابر بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین ایرانی اسلامی به نظر می رسد با توجه به جایگاه خطیر و مهم دانشگاه فرهنگیان درتربیت نسل های آینده کشور، باید باید پیشرو باشد و به نکاتی در خصوص علم و پژوهش، معنویّت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد،استقلال و آزادی،عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی توجه و راهکارها و برنامه ریزی های لازم را سرلوحه خود قرار دهد تا بتواند به عنوان نهاد مولد سرمایه انسانی، فرهنگی، اجتماعی و معنوی نقش آفرینی کند و راه تحقق تمدن نوین اسلامی را هموار سازد.