موانع بیرونی نهضت خدمت رسانی (پدیدار شناسی سیاسی) (مقاله ترویجی حوزه)
درجه علمی: علمی-ترویجی (حوزوی)
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
بررسی عوامل سیاسی بیرونی و بازدارندهی یک نهضت درونی، در یک جامعهی خاص، امری بس دشوار است و پرداختن به تمامی جوانب آن از حوصلهی یک مقالهی کوتاه، در یک نشریه و حتی یک کتاب مفصل هم، بیرون است و جای آن دارد که جمعی از صاحب نظران سیاسی گرد هم آیند و با روشی میان رشتهای، به کمک علوم اقتصادی، جامعه شناختی و روان شناختی و حتی تاریخی، آنها را مورد بررسی و مطالعهی دقیق و موشکافانه قرار دهند. این جستار تنها گویای کلیات عوامل بازدارندهی بیرونی سیاسی و به عبارت دیگر گویای کلیات موانع سیاسی بیرونی، در راستای نهضت خدمت رسانی، است و نگاهی از فراز به آنها دارد. در این راستا ابتدا، پس از ذکر مقدمهای کوتاه در تقسیم عوامل و موانع به درونی و بیرونی و تقسیم عوامل و موانع بیرونی به اقتصادی و سیاسی، راه تبیین و توصیف موانع سیاسی بیرونی را در پیش گرفته است. از میان موانع سیاسی بیرونی موجود بر سر راه نهضت عظیم خدمت رسانی، سه مورد کلی را مورد بررسی و تبیین قرار داده است. عامل اول، عامل تخریب افکار عمومی است که در دو جهت بزرگ نمایی مشکلات و کوچک نمایی خدمات، در دستور کار ارگانهای خبری و اطلاعاتی و پایگاههای تبیلغاتی دشمنان نظام اسلامی قرار دارد. عامل دوم مخدوش نمودن اعتبار بین المللی نظام اسلامی است، که با دو ابزار ذیل دنبال میشود: الف) قوانین و کنوانسیونهای ظاهری بین المللی که بعضاً معارض و مخالف با اصول، ارزشها و آرمانهای مکتبی نظام اسلامی است. ب ) ارعاب و ایجاد ترس و وحشت، تروریسم و جاسوسی در کشورهایی که روابطی دوستانهای با نظام اسلامی دارند و انتساب آنها به نظام اسلامی. عامل سوم، عامل تهاجم فرهنگی است که در کنار و فراتر از تمامی عوامل و ابزارهای دشمنان انقلاب همواره حضور داشته و دارد. این عامل اگرچه عنوان فرهنگی دارد، اما برهیچ کس پوشیده نیست که ماهیت حقیقی آن سیاسی است و در دستور کار سیاست مداران و حتی ارگانهای اطلاعاتی و جاسوسی دشمنان نظام اسلامی قرار دارد و تئوری پردازان آن نیز مقامات سیاسی و اطلاعاتی و امنیتی آنها میباشند. این عامل در صدد است با هدف قرار دادن عناصر اعتماد به نفس و خودباوری ملی و دینی و اعتماد میان مردم و مسؤولین نظام اسلامی و ایجاد روحیهی تجمل گرایی، رفاه زدگی، مادی گرایی و لذت پرستی، عوامل مؤثر در خودخواهی و خودمداری و نفس پرستی را رواج داده و از این طریق روحیهی خدمت رسانی را، که لازمهی یک نهضت خودجوش ملی است، مخدوش نماید.متن
نهضت خدمت رسانی از جهات متعدد و متنوعی حائز اهمیت است. اما جهت سیاسی آن، از منظر بیرونی، یک توفیق سیاسی بزرگ در نظام بینالمللی محسوب میشود. نهضت خدمت رسانی در صورت توفیق خود در حقیقت اثبات کرده است که یکنظام سیاسی مبتنی بر شریعت و قوانین حقهی الهی، در عصر تکنولوژی و ارتباطات و در میان نظامهای سرمایه داری بزرگ و قدرتمند، اما عاری از هرگونه معنویت و ارزشهای اخلاقی، توانسته است ضمن حفظ و گسترش ارزشها و آرمانهای اخلاقی و عقیدتی الهی، مردم را از جهت رفاه، امنیت و ثبات اجتماعی به رضایت برساند.
این توفیق از سوی نظام اسلامی، در صورت تحقق، بزرگترین ضربه بر پیکر استکبار جهانی است و بیش از هر عامل فرهنگی، سیاسی و یا حتی نظامی دیگر مؤثر است و دیدگان جهانیان را به این حقیقت باز میکند که مردمی میتوانند به دور از حوزهی قدرت و نفوذ استکبار جهانی و امپریالیسم و سرمایه داری، به حیات بالندهای ادامه دهند و ضمن حفظ مواریث فرهنگی، دینی و ارزشی خود، زندگی اجتماعی و فردی با عزت و آبرویی را در جهان عرض نمایند و دین، رفاه و امنیت را همراه هم کسب و حفظ نمایند.
اهمیت این موضوع به حدی جدی است که دشمنان نظام اسلامی از هر ابزار و وسیله و قدرتی که دارند برای نفوذ در مسیر حرکت این نهضت استفاده میکنند و از هر ضربهای، که بتوانند به اهداف آن وارد نمایند، بهره میبرند و در این مسیر هیچ کوتاهی و سستی نمیکنند.
ابزارهای موجود در دست دشمنان، عمدتاً، اقتصادی و سیاسی است؛ آن بخش از ابزارها نیز که رنگ و صبغهی فرهنگی به خود میگیرد باز ماهیتاً سیاسی است.
در این جستار عوامل مؤثر و ابزارهای اقتصادی دشمنان نظام و انقلاب اسلامی مد نظر نیست و جا دارد که تئوریسنها و دانشمندان علوم اقتصادی، به ویژه متفکران عرصهی اقتصاد سیاسی، بر این موضوع متمرکز شوند و مقالات و کتابهایی در این خصوص بنگارند.
اما آنچه در این مقال مد نظر است، بیشتر وجههی سیاسی ابزار و تلاشهای دشمنان نظام اسلامی است که به تفکیک، و هر یک به تفصیل، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این موضوع و عرصهی تحقیق، بیشتر جنبهی تحلیلی و توصیفی دارد و این جستار، جستاری توصیهای و تجویزی نیست.
اما از توصیفات و تحلیلهای ارائه شده، هر خوانندهای خود به توصیهها و تجویزهایی خواهد رسید که بسی مهم و قابل تأمل است.
عوامل مؤثر در نهضت خدمت رسانی
در نهضت خدمت رسانی عوامل مؤثر بسیاری را میتوان یافت که هر یک به شکلی و نوعی در روند نهضت تأثیر دارند. این عوامل را در یک دسته بندی کلی میتوان به دو گروه عوامل درونی نظام و عوامل بیرونی نظام تقسیم نمود.
برخی از این عوامل تأثیر پیش برنده دارند، که از آنها به عنوان عوامل مؤثر در نهضت خدمت رسانی یاد میکنیم و برخی تأثیر بازدارندگی دارند و در واقع مخل حرکت پویای نهضت میباشند، که از آنها تحت عنوان موانع یاد میکنیم. طبق دستهبندی فوق موانع نیز به دو دستهی درونی نظام و بیرونی نظام قابل تقسیم هستند.
ما در این جستار توجه خود را به موانع بیرونی نهضت خدمت رسانی معطوف توجه مینماییم.
این عوامل بازدارنده، یا به عبارت دیگر موانع بیرونی، در رهیافتهای مختلف به شقوق متفاوتی تقسیم میشوند، اما آنچه بیش از هر چیز مؤثر شناخته شده است دو مورد از عوامل میباشد:
1 ) عوامل اقتصادی؛
2 ) عوامل سیاسی.
این جستار در صدد شناسایی و بررسی موانع بیرونی سیاسی نهضت خدمت رسانی میباشد و بررسی، مطالعه و تحقیق پیرامون موانع بیرونی اقتصادی خدمت رسانی را به اهل فن و علم اقتصاد و به ویژه اقتصاد سیاسی(1) میسپارد.
______________________________
1. در این زمینه رجوع شود به :
- ژید، شارل، اقتصاد سیاسی، ترجمهی حبیب ا... فضل اللهی، انتشارات علمی، تهران (1343).
- نعمانی، فرهاد، اقتصاد سیاسی توسعه نیافتگی و رشد، امیرکبیر، تهران (1355).
- باردیمون، اقتصاد سیاسی، ترجمهی منوچهر بزرگمهر، سروش، تهران (1367).
- کاتوزیان، محمد علی، اقتصاد سیاسی ایران، ترجمهی محمد رضا نفیسی، پاپیروس، تهران (1366).175)
موانع سیاسی نهضت خدمت رسانی
در فضای سیاست عوامل مؤثر بسیاری را میتوان یافت که، به طور مستقیم و غیرمستقیم، در روند نهضت خدمت رسانی تأثیر میگذارند.
الف) تخریب افکار عمومی
در دنیای امروز عامل تبلیغات همچون ابزاری برای تعیین چگونگی و جهت دهی افکار عمومی مورد استفاده قرار میگیرد. بزرگترین بنگاههای تبلیغاتی و خبرپراکنی جهان با گستردهترین شعاع تأثیر و دامنهی نفوذ و پیشرفتهترین تجهیزات و دستگاههای الکترونیکی و ماهوارهای و نخبهترین خبرنگاران و اصحاب فن گویندگی، در اختیار دشمنان نظام اسلامی است و در این مسأله جای هیچ شک و تردیدی نیست.
شاید بتوان بیهیچ اغراقی عنوان نظام تبلیغاتی و اطلاعاتی را بر این مجموعه نهاد، زیرا آنها پارادایم فکری مردم جهان را بیهیچ رقیبی دستخوش تغییر و دگرگونی میکنند و هیچ مرز و حدی برای فعالیت خویش قائل نیستند.
بدیهی است وجود چنین نظامی، آن هم در دست جریانات و تفکراتی که مخالف نظام اسلامی هستند، سبب میشود که تلاش آنها همواره در دو جهت متمرکز باشد:
1 ) بزرگ نمایی مشکلات؛
2 ) کوچک نمایی خدمات.
هر انسان اندیشمندی واقف است که در نظام اسلامی موجود بالاخره مشکلاتی در مسیر خدمت رسانی ایده آل به مردم وجود دارد. این مشکلات گاه از لسان خود رهبر فرزانهی انقلاب که سکان کشتی نظام را در دست دارد جاری شده و میشود، در این موضوع جای هیچ شک و شبههای نیست و قصد ما از نگارش این مقاله فرافکنی همهی مشکلات و موانع به بیرون و به دستگاه تبلیغاتی دشمنان نیست، اما بر این نکته نیز بیهیچ تردیدی پای میفشاریم که بزرگ نمایی مشکلات پروژهای است که نظام اطلاعاتی و تبلیغاتی دشمنان نظام اسلامی بر روی آن به شدت کار میکنند و آن رایک معبر مهم برای نفوذ در احساسات و عواطف امت اسلام به شمار میآورند.(1)
کافی است کمترین نمونهای از آسیب یا خلل در مسیر خدمت رسانی به مردم، از ناحیهی نظام اسلامی به وجود آید؛ در کمترین زمان، تمامی نیروهای تبلیغاتی، خبری و اطلاعاتی دشمن بسیج میشوند و همچون حادثهای عظیم و یا حتی عظیمترین پیشامد جهان در آن مقطع، روی آن مانور میدهند و دنیا را در واقع خبر باران میکنند و چنان تفاسیر و تعابیری از نمونه به دست میدهند که اندکند افرادی که بتوانند فکر سالم از باران اخبار و تفاسیر خبری ایشان به در برند. در این اوضاع و احوال، وضعیت عموم مردم کاملاً روشن است.
چنین وضعیتی مسؤولین نظام اسلامی را در میان یک دو راهی خطیر دچار تردید مینماید:
1 ) مشکلات و آسیبهای خدمت رسانی به مردم را مخفی نگه دارند، تا نظام اسلامی از حملهی تبلیغاتی و خبری و اطلاعاتی دشمن مصون بماند و مردم دچار آلودگی اطلاعات نشوند.
2 ) مسائل و مشکلات و آسیبها را مطرح کنند و در صدد حل آنها برآیند و مسببین آن مشکلات و آسیبها را آشکارا معرفی نموده و از پیامدهای تبلیغی و خبری آن در جهان نیز نهراسند.
هیچ یک از دو راه فوق الذکر عاری از پرداخت هزینههای مادی و معنوی نیست، اما به نظر میرسد با اتکا به هوشیاری مردم و تأکید بر وفاق مردم و مسؤولین و مانور بر روی عنصر اعتماد میان سردمداران نظام اسلامی و آحاد ملت، میتوان راه دوم را بر راه نخست ترجیح داد.
جهت دوم فعالیت دستگاههای تبلیغاتی سیاسی دشمن کوچک نمایی خدمات
______________________________
1. رجوع شود به: کمالی، علی اکبر، بررسی مفهوم جامعه پذیری سیاسی با نگاهی به روند جامعه پذیری سیاسی در ایران پس از انقلاب، معاونت پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی، تهران (1374).است. باز هم هیچ انسان آزاده و اندیشمندی تردید ندارد که نظام اسلامی منشأ خدمات بسیار علیالخصوص در بخش محروم و نیازمند جامعه شده است؛ بدیهی است که اگر دایرهی خدمات و خدمت رسانی را تنها به مادیات منحصر نسازیم و ارزشهای معنوی را نیز بر آن بیفزاییم، خدمات ناشی از نظام اسلامی وسعت چشمگیری خواهد داشت.
اینک، بنگاههایی تبلیغاتی، سیاسی و خبرپراکنی دشمنان نظام اسلامی در رویارویی با نمونههایی از خدمات، که گاه از زیربناییترین لوازمی است که یک جامعه و نسلهای پس از آن بدان نیازمند هستند، سیاست کوچک نمایی و تخفیف و گاه به سخره گرفتن را در پیش میگیرند و از تمامی ابزارهای پیشرفتهی خویش بهره میجویند تا این نمونهها را در نزد افکار عمومی، اموری عادی، پیش پا افتاده و کوچک جلوه دهند.
رسیدگی به نقاط محروم جغرافیای پهناور ایران اسلامی و اعطای امکانات و به محرومترین بخشهای جامعه، تأسیس صنایع مادر و بنیادی، گسترش چشمگیر آموزش عالی و... تنها بخشی از خدمات کلی مادی نظام اسلامی به مردم است.
خدمات معنوی از جمله اعطای آزادی و روحیهی استعمارستیزی، توسعهی ارزشهای اخلاقی (چه ظاهری همچون حجاب و چه باطنی و معنوی همچون روحیهی ایثار، از خود گذشتگی و شهادتطلبی)، مبارزه با طاغوت و استکبار، اعطای عزت و سربلندی برای مکتب تشیع در جهان اسلام و در سراسر جهان و... که اگر قصد شمارش یک یک آنها و ذکر مصادیق شان را داشته باشیم بحث به درازا میکشد.
اما نظام تخریب گر خبری و اطلاعاتی دشمن و بنگاههای تبلیغاتی آنها، نه تنها هیچ یک از این خدمات را به طور روشن و شفاف و آنچنان که هست، ذکر نمیکنند، بلکه در صدد کوچک نمایی آنها هستند و حتی گاهی اوقات حقایق را تحریف کرده و واژگونه جلوه میدهند از جمله در توسعهی ارزشهای اخلاقی و معنوی، عناصر متعالی را مبتذل جلوه میدهند و مخالف آزادی و انسانیت و حقوق بشر میخوانند.
حقوق بشری که رفتار سیاسی و نظامی امریکا در عراق و افغانستان نشان داد که جز آلت دست و وسیلهای در جهت اهداف شوم استکبار جهانی نیست و هیچ حقیقت و صداقتی آن را پشتیبانی نمیکند.
ب ) مخدوش نمودن اعتبار بینالمللی نظام
دشمنان انقلاب، که از هر وسیلهای برای جلوگیری از بالندگی و پویایی نظام اسلامی در خدمت رسانی به مردم شریف و ستمدیده استفاده میکنند، در دو جهت تلاش خویش را برای ایجاد خدشه در اعتبار بین المللی نظام اسلامی در دنیا و مخدوش نمودن روابط آن با سایر کشورها و دول و اتحادیههای بینالمللی مصروف میدارند.(1)
1 ) با استفاده از قوانین و کنوانسیونهای بینالمللی معارض با قوانین و ارزشهای اسلامی؛
2 ) با ارعاب و ایجاد ترس و وحشت و تروریسم در کشورهایی که روابط دوستانه و ملایمتری با نظام اسلامی ایران دارند.
واضح است که در راستای خدمت رسانی هر چه بهتر و بیشتر، چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی، توسط نظام نمیتوان فقط به معادلات و عناصر درونی کشور متکی بود. بلکه در دنیایی که ارتباطات و دیالوگهای جهانی حرف اول را میزند و تجارت جهانی، عنصر صادرات و واردات، قیمت ارز، طلا و نفت، عناصر تعیین کنندهی دایره و محدودهی خدمت رسانی به مردم هستند، اعتبار و اقتدار و عزت بینالمللی و سربلندی در جهان و نظام بینالملل امری بسیار مهم است، به گونهای که خدشهدار شدن آن مساوی با سدی بزرگ بر سر راه خدمت رسانی درست و کارامد به مردم است.
دشمنان نظام اسلامی این موضوع را به خوبی درک کرده و هرگاه نظام اسلامی از
______________________________
1. در این زمینه رجوع شود به :
- کاپلان، مایلز، امپریالیسم امریکا در خاورمیانه، ترجمهی عبدالصاحب یادگاری، کانون نشر اندیشههای اسلامی، (1368).
- کوتینی، جاناتان، چهرهی بینقاب سیاست خارجی امریکا، ترجمهی کریم زیانی، سروش، تهران (1368).
- محمد، ت، ماهیت و عملکرد امپریالیسم امریکا در ایران، خدمات فرهنگی رسا.
- بورونو، نفت و سیاست ایالات متحدهی امریکا در خاورمیانه، ترجمهی ماشاءا... ربیع زاده، تهران (1364).
- بیل جیمز، تراژدی روابط ایران و امریکا، تهران (1371)
______________________
یر بار مشکلات بیرونی و درونی قامت خویش افراشته کرده و در پی ایجاد روابط دوستانه و همدلانهی سیاسی و اقتصادی در دنیا را داشته است شروع به تخریب چهرهی بینالمللی آن نمودهاند.
در این راستا هرگاه عناصری از قوانین بشری و ناقص بینالمللی را یافتهاند که با اصول مسلم و پذیرفته شدهی نظام اسلامی تعارض داشته است، از طریق دیدهبان حقوق بشر و سیستمهای بینالمللی سعی در تحت فشار قرار دادن مسؤولین نظام نمودهاند.(1)
مثلاً آزادی در مکتب متعالی اسلام و در فرهنگ غنی و پربار تشیع علوی، مفهومی بسیار متعالی و گستردهتر از مفهوم آن در نزد نظامهای بشری ناقص بینالمللی دارد و آنچه در نظام اسلامی ملاک و مبنای عمل میباشد همان مفهوم بالندهی دینی است، نه مفهوم بشری آن که در بیانیهی حقوق بشر به طور ناقص اظهار شده و ناقصتر از آن عمل شده است.
این نقاط چالش در مبانی ارزشی دین و نظامهای بشری توسط دشمنان نظام اسلامی به خوبی شناسایی شده و مورد بررسی دقیق قرار گرفته است و سعی کردهاند از مصادیق اختلاف حداکثر بهرهبرداری را بنمایند و نزد ارگانهای بینالمللی از نظام اسلامی چهرهای متمرد و متحجر، که قوانین عمومی نظام بینالمللی و کنوانسیونهای آن را برنمیتابد، بسازند که البته اجتهاد پویای شیعی و آگاهی و هوشیاری رهبران نظام اسلامی همواره سدی در برابر این ترفند سخیف دشمنان بوده است.
روش دیگر ایشان در مخدوش نمودن روابط بین المللی نظام اسلامی با سایر دول و کشورهای متعادل دنیا ایجاد ارعاب و وحشت و استفاده از عنصر تروریسم در آن کشورهاست. دشمنان از این حربه وقتی استفاده میکنند که امیدشان از حربهی اول به ناامیدی تبدیل شده باشد و سیاستهای خارجی درست ایران، متکی بر اجتهاد پویا و رهبریهای حکیمانهی رأس هرم انقلاب اسلامی، آنها را به ناکامی کشانده باشند. استفادهی آنها از این وسیلهی نامشروع و غیرقانونی (چه قوانین الهی و چه قوانین
______________________________
1. رجوع شود به: نبیس فیلیس، سیطرهی امریکا بر سازمان ملل، ترجمهی احمد تدین، همشهری، تهران (1376).
______________________
ینالمللی بشری موجود) بدین صورت است که با ایجاد آشوب و اغتشاش، بمبگذاری، فعالیتهای تروریستی و جاسوسی در کشور مورد نظر و انتساب آنها به نظام اسلامی روابط فیمابین را مخدوش و حداقل دچار ابهام و وقفه میکنند.
از این هم بالاتر حتی حوزهی فعالیت دشمنان نظام اسلامی، در راستای جلوگیری از خدمت رسانی، تا ایجاد جنگ در منطقه نیز ادامه دارد(1) و حتی اگر چنین اموری نیز بینتیجه بماند از عناصری همچون کودتا و امثال آن نیز فروگذار نمیکنند.(2)
ج ) تهاجم فرهنگی
تهاجم فرهنگی اگرچه عنوانی فرهنگی دارد اما ماهیت حقیقی آن سیاسی است و دول متخاصم و دشمنان نظام اسلامی از آن به عنوان مهمترین ابزار سیاسی خود استفاده میکنند.
خدمت رسانی، در شکل نهضتی خود، امری نیست که منحصر در فرد یا افراد یا حتی نهادهای خاص دولتی باشد. واژهی نهضت، خود گویای آن است که حرکت باید یک حرکت جمعی و خودجوش ملی باشد. عناصر فرهنگی این نهضت عبارتند از :
1 ) پرهیز از روحیهی لذت گرایی؛
2 ) دوری از رفاه زدگی و مادی گرایی؛
3 ) ایجاد روحیهی ایثار و از خود گذشتگی؛
4 ) ایجاد روحیهی همیاری و همکاری و تعاون؛
5 ) ایجاد روحیهی مودت و جوانمردی؛
6 ) ایجاد روحیهی اعتماد به نفس و خودباوری؛
7 ) ایجاد حس اعتماد و باور متقابل میان مردم و مسؤولین؛
8 ) پرهیز از تجمل گرایی، اسراف و تبذیر؛
______________________________
1. رجوع شود به: دو تحلیل از جنگ تحمیلی امریکا بر ایران، آستان قدس رضوی، مشهد، (1359).
2. ر. ج: اپستین، جاشوا، استراتژی و طرح ریزی نیروها برای اهداف امریکا در خلیج فارس، ترجمهی کاوه بالمنجی، روشنگران، تهران (1370).
- بازدارندگی مشخص: گزارشی از کمیسیون تدوین استراتژی بلند مدت امریکا، ترجمهی اصغر زاهدی، وزارت ارشاد (1369).
______________________
9 ) پرهیز از ریا، مکر، حیله و نیرنگ و خودخواهی؛
و... و بسیاری عوامل اخلاقی، ارزشی و فرهنگی دیگر.
حال اگر این عوامل و عناصر، مقومات فرهنگی ایجاد یک نهضت خودجوش ملی در راستای خدمت رسانی فراگیر هستند، تهاجم فرهنگی دشمنان نظام اسلامی برای آسیب رساندن به این نهضت و بازداشتن آن از توفیق، همین مقومات را نشانه میگیرد.
این تهاجم به دنبال ایجاد یأس و ناامیدی و عدم روحیهی اعتماد به نفس و خودباوری و اعتماد متقابل میان مردم و مسؤولین است و تجمل گرایی، رفاه زدگی، لذت گرایی و در یک کلمه غرب گرایی و غرب زدگی را تبلیغ مینماید.(1)
نتیجه گیری
تحقق نهضت خدمت رسانی توفیقی است بس عظیم که میتواند نظام اسلامی را به سر منزل مقصود برساند و اگر جامع بدان نگریسته شود و به دقت مورد عمل قرار گیرد و تبدیل به یک حرکت و نهضت ملی و خودجوش شود و آنچنان که رهبر فرزانهی انقلاب از آن توقع دارند، تمامی شؤون جامعه را فراگیرد، بزرگترین وسیلهی مبارزه با دشمنان انقلاب اسلامی و نظام مبتنی بر آن خواهد بود.
اینک که نزدیک به سه دهه از پیروزی انقلاب میگذرد تمام چشمهای مردم جهان به این نظام دوخته شده است که ببینند ارمغان آن برای دینداران عالم چیست و آیا میتواند در کنار حفظ دین و اصول و ارزشهای معنوی و الهی آن، رفاه و امنیت نسبی را برای آنان به ارمغان آورد یا خیر.
مسلم است که دشمنان نظام اسلامی در صورت کسب چنین توفیقی، توسط نظام
______________________________
1. در این زمینه رجوع شود به :
- هدایتخواه، ستار، تهاجم فرهنگی (ابعاد، ویژگیها، عوامل، زمینهها و راههای مقابله با آن)، معاونت پژوهشی آموزش و پرورش، مشهد (1371).
- شفیعی سروستانی، اسماعیل، تهاجم فرهنگی و نقش تاریخی روشنفکران، کیهان، تهران (1372).
- مصباح یزدی، محمد تقی، تهاجم فرهنگی، مؤسسهی آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدسسره ، قم (1376).
- تهاجم فرهنگی، مرکز تحقیقات اسلامی سپاه، معاونت انتشارات مرکز فرهنگی، تهران (1378).
______________________
لامی، هیچ حرفی برای گفتن ندارند، لذا از هیچ تلاشی برای ایجاد موانع بر سر راه این نهضت عظیم فروگذار نمیکنند.
پس بر هر انسان دیندار و اندیشمندی است که به موانعی که آنها ایجاد میکنند یا توان ایجاد آن را دارند، توجه کند و آنها را مورد شناسایی قرار دهد و هوشیارانه با آنها برخورد کند.
در اینجا وظیفهی قشر روشنفکر دینی جامعه بسیار خطیر است. زیرا آگاهی بخشی به جامعه و مردم و حتی در سطح بینالمللی به مردم جهان، وظیفهی مهم این طبقه از جامعه است. به امید آن روز که نظام اسلامی، ضمن حفظ ارزشهای معنوی و الهی، امنیت و رفاه اجتماعی را نیز برای مردم دیندار دنیا به ارمغان آورد.
این توفیق از سوی نظام اسلامی، در صورت تحقق، بزرگترین ضربه بر پیکر استکبار جهانی است و بیش از هر عامل فرهنگی، سیاسی و یا حتی نظامی دیگر مؤثر است و دیدگان جهانیان را به این حقیقت باز میکند که مردمی میتوانند به دور از حوزهی قدرت و نفوذ استکبار جهانی و امپریالیسم و سرمایه داری، به حیات بالندهای ادامه دهند و ضمن حفظ مواریث فرهنگی، دینی و ارزشی خود، زندگی اجتماعی و فردی با عزت و آبرویی را در جهان عرض نمایند و دین، رفاه و امنیت را همراه هم کسب و حفظ نمایند.
اهمیت این موضوع به حدی جدی است که دشمنان نظام اسلامی از هر ابزار و وسیله و قدرتی که دارند برای نفوذ در مسیر حرکت این نهضت استفاده میکنند و از هر ضربهای، که بتوانند به اهداف آن وارد نمایند، بهره میبرند و در این مسیر هیچ کوتاهی و سستی نمیکنند.
ابزارهای موجود در دست دشمنان، عمدتاً، اقتصادی و سیاسی است؛ آن بخش از ابزارها نیز که رنگ و صبغهی فرهنگی به خود میگیرد باز ماهیتاً سیاسی است.
در این جستار عوامل مؤثر و ابزارهای اقتصادی دشمنان نظام و انقلاب اسلامی مد نظر نیست و جا دارد که تئوریسنها و دانشمندان علوم اقتصادی، به ویژه متفکران عرصهی اقتصاد سیاسی، بر این موضوع متمرکز شوند و مقالات و کتابهایی در این خصوص بنگارند.
اما آنچه در این مقال مد نظر است، بیشتر وجههی سیاسی ابزار و تلاشهای دشمنان نظام اسلامی است که به تفکیک، و هر یک به تفصیل، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این موضوع و عرصهی تحقیق، بیشتر جنبهی تحلیلی و توصیفی دارد و این جستار، جستاری توصیهای و تجویزی نیست.
اما از توصیفات و تحلیلهای ارائه شده، هر خوانندهای خود به توصیهها و تجویزهایی خواهد رسید که بسی مهم و قابل تأمل است.
عوامل مؤثر در نهضت خدمت رسانی
در نهضت خدمت رسانی عوامل مؤثر بسیاری را میتوان یافت که هر یک به شکلی و نوعی در روند نهضت تأثیر دارند. این عوامل را در یک دسته بندی کلی میتوان به دو گروه عوامل درونی نظام و عوامل بیرونی نظام تقسیم نمود.
برخی از این عوامل تأثیر پیش برنده دارند، که از آنها به عنوان عوامل مؤثر در نهضت خدمت رسانی یاد میکنیم و برخی تأثیر بازدارندگی دارند و در واقع مخل حرکت پویای نهضت میباشند، که از آنها تحت عنوان موانع یاد میکنیم. طبق دستهبندی فوق موانع نیز به دو دستهی درونی نظام و بیرونی نظام قابل تقسیم هستند.
ما در این جستار توجه خود را به موانع بیرونی نهضت خدمت رسانی معطوف توجه مینماییم.
این عوامل بازدارنده، یا به عبارت دیگر موانع بیرونی، در رهیافتهای مختلف به شقوق متفاوتی تقسیم میشوند، اما آنچه بیش از هر چیز مؤثر شناخته شده است دو مورد از عوامل میباشد:
1 ) عوامل اقتصادی؛
2 ) عوامل سیاسی.
این جستار در صدد شناسایی و بررسی موانع بیرونی سیاسی نهضت خدمت رسانی میباشد و بررسی، مطالعه و تحقیق پیرامون موانع بیرونی اقتصادی خدمت رسانی را به اهل فن و علم اقتصاد و به ویژه اقتصاد سیاسی(1) میسپارد.
______________________________
1. در این زمینه رجوع شود به :
- ژید، شارل، اقتصاد سیاسی، ترجمهی حبیب ا... فضل اللهی، انتشارات علمی، تهران (1343).
- نعمانی، فرهاد، اقتصاد سیاسی توسعه نیافتگی و رشد، امیرکبیر، تهران (1355).
- باردیمون، اقتصاد سیاسی، ترجمهی منوچهر بزرگمهر، سروش، تهران (1367).
- کاتوزیان، محمد علی، اقتصاد سیاسی ایران، ترجمهی محمد رضا نفیسی، پاپیروس، تهران (1366).175)
موانع سیاسی نهضت خدمت رسانی
در فضای سیاست عوامل مؤثر بسیاری را میتوان یافت که، به طور مستقیم و غیرمستقیم، در روند نهضت خدمت رسانی تأثیر میگذارند.
الف) تخریب افکار عمومی
در دنیای امروز عامل تبلیغات همچون ابزاری برای تعیین چگونگی و جهت دهی افکار عمومی مورد استفاده قرار میگیرد. بزرگترین بنگاههای تبلیغاتی و خبرپراکنی جهان با گستردهترین شعاع تأثیر و دامنهی نفوذ و پیشرفتهترین تجهیزات و دستگاههای الکترونیکی و ماهوارهای و نخبهترین خبرنگاران و اصحاب فن گویندگی، در اختیار دشمنان نظام اسلامی است و در این مسأله جای هیچ شک و تردیدی نیست.
شاید بتوان بیهیچ اغراقی عنوان نظام تبلیغاتی و اطلاعاتی را بر این مجموعه نهاد، زیرا آنها پارادایم فکری مردم جهان را بیهیچ رقیبی دستخوش تغییر و دگرگونی میکنند و هیچ مرز و حدی برای فعالیت خویش قائل نیستند.
بدیهی است وجود چنین نظامی، آن هم در دست جریانات و تفکراتی که مخالف نظام اسلامی هستند، سبب میشود که تلاش آنها همواره در دو جهت متمرکز باشد:
1 ) بزرگ نمایی مشکلات؛
2 ) کوچک نمایی خدمات.
هر انسان اندیشمندی واقف است که در نظام اسلامی موجود بالاخره مشکلاتی در مسیر خدمت رسانی ایده آل به مردم وجود دارد. این مشکلات گاه از لسان خود رهبر فرزانهی انقلاب که سکان کشتی نظام را در دست دارد جاری شده و میشود، در این موضوع جای هیچ شک و شبههای نیست و قصد ما از نگارش این مقاله فرافکنی همهی مشکلات و موانع به بیرون و به دستگاه تبلیغاتی دشمنان نیست، اما بر این نکته نیز بیهیچ تردیدی پای میفشاریم که بزرگ نمایی مشکلات پروژهای است که نظام اطلاعاتی و تبلیغاتی دشمنان نظام اسلامی بر روی آن به شدت کار میکنند و آن رایک معبر مهم برای نفوذ در احساسات و عواطف امت اسلام به شمار میآورند.(1)
کافی است کمترین نمونهای از آسیب یا خلل در مسیر خدمت رسانی به مردم، از ناحیهی نظام اسلامی به وجود آید؛ در کمترین زمان، تمامی نیروهای تبلیغاتی، خبری و اطلاعاتی دشمن بسیج میشوند و همچون حادثهای عظیم و یا حتی عظیمترین پیشامد جهان در آن مقطع، روی آن مانور میدهند و دنیا را در واقع خبر باران میکنند و چنان تفاسیر و تعابیری از نمونه به دست میدهند که اندکند افرادی که بتوانند فکر سالم از باران اخبار و تفاسیر خبری ایشان به در برند. در این اوضاع و احوال، وضعیت عموم مردم کاملاً روشن است.
چنین وضعیتی مسؤولین نظام اسلامی را در میان یک دو راهی خطیر دچار تردید مینماید:
1 ) مشکلات و آسیبهای خدمت رسانی به مردم را مخفی نگه دارند، تا نظام اسلامی از حملهی تبلیغاتی و خبری و اطلاعاتی دشمن مصون بماند و مردم دچار آلودگی اطلاعات نشوند.
2 ) مسائل و مشکلات و آسیبها را مطرح کنند و در صدد حل آنها برآیند و مسببین آن مشکلات و آسیبها را آشکارا معرفی نموده و از پیامدهای تبلیغی و خبری آن در جهان نیز نهراسند.
هیچ یک از دو راه فوق الذکر عاری از پرداخت هزینههای مادی و معنوی نیست، اما به نظر میرسد با اتکا به هوشیاری مردم و تأکید بر وفاق مردم و مسؤولین و مانور بر روی عنصر اعتماد میان سردمداران نظام اسلامی و آحاد ملت، میتوان راه دوم را بر راه نخست ترجیح داد.
جهت دوم فعالیت دستگاههای تبلیغاتی سیاسی دشمن کوچک نمایی خدمات
______________________________
1. رجوع شود به: کمالی، علی اکبر، بررسی مفهوم جامعه پذیری سیاسی با نگاهی به روند جامعه پذیری سیاسی در ایران پس از انقلاب، معاونت پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی، تهران (1374).است. باز هم هیچ انسان آزاده و اندیشمندی تردید ندارد که نظام اسلامی منشأ خدمات بسیار علیالخصوص در بخش محروم و نیازمند جامعه شده است؛ بدیهی است که اگر دایرهی خدمات و خدمت رسانی را تنها به مادیات منحصر نسازیم و ارزشهای معنوی را نیز بر آن بیفزاییم، خدمات ناشی از نظام اسلامی وسعت چشمگیری خواهد داشت.
اینک، بنگاههایی تبلیغاتی، سیاسی و خبرپراکنی دشمنان نظام اسلامی در رویارویی با نمونههایی از خدمات، که گاه از زیربناییترین لوازمی است که یک جامعه و نسلهای پس از آن بدان نیازمند هستند، سیاست کوچک نمایی و تخفیف و گاه به سخره گرفتن را در پیش میگیرند و از تمامی ابزارهای پیشرفتهی خویش بهره میجویند تا این نمونهها را در نزد افکار عمومی، اموری عادی، پیش پا افتاده و کوچک جلوه دهند.
رسیدگی به نقاط محروم جغرافیای پهناور ایران اسلامی و اعطای امکانات و به محرومترین بخشهای جامعه، تأسیس صنایع مادر و بنیادی، گسترش چشمگیر آموزش عالی و... تنها بخشی از خدمات کلی مادی نظام اسلامی به مردم است.
خدمات معنوی از جمله اعطای آزادی و روحیهی استعمارستیزی، توسعهی ارزشهای اخلاقی (چه ظاهری همچون حجاب و چه باطنی و معنوی همچون روحیهی ایثار، از خود گذشتگی و شهادتطلبی)، مبارزه با طاغوت و استکبار، اعطای عزت و سربلندی برای مکتب تشیع در جهان اسلام و در سراسر جهان و... که اگر قصد شمارش یک یک آنها و ذکر مصادیق شان را داشته باشیم بحث به درازا میکشد.
اما نظام تخریب گر خبری و اطلاعاتی دشمن و بنگاههای تبلیغاتی آنها، نه تنها هیچ یک از این خدمات را به طور روشن و شفاف و آنچنان که هست، ذکر نمیکنند، بلکه در صدد کوچک نمایی آنها هستند و حتی گاهی اوقات حقایق را تحریف کرده و واژگونه جلوه میدهند از جمله در توسعهی ارزشهای اخلاقی و معنوی، عناصر متعالی را مبتذل جلوه میدهند و مخالف آزادی و انسانیت و حقوق بشر میخوانند.
حقوق بشری که رفتار سیاسی و نظامی امریکا در عراق و افغانستان نشان داد که جز آلت دست و وسیلهای در جهت اهداف شوم استکبار جهانی نیست و هیچ حقیقت و صداقتی آن را پشتیبانی نمیکند.
ب ) مخدوش نمودن اعتبار بینالمللی نظام
دشمنان انقلاب، که از هر وسیلهای برای جلوگیری از بالندگی و پویایی نظام اسلامی در خدمت رسانی به مردم شریف و ستمدیده استفاده میکنند، در دو جهت تلاش خویش را برای ایجاد خدشه در اعتبار بین المللی نظام اسلامی در دنیا و مخدوش نمودن روابط آن با سایر کشورها و دول و اتحادیههای بینالمللی مصروف میدارند.(1)
1 ) با استفاده از قوانین و کنوانسیونهای بینالمللی معارض با قوانین و ارزشهای اسلامی؛
2 ) با ارعاب و ایجاد ترس و وحشت و تروریسم در کشورهایی که روابط دوستانه و ملایمتری با نظام اسلامی ایران دارند.
واضح است که در راستای خدمت رسانی هر چه بهتر و بیشتر، چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی، توسط نظام نمیتوان فقط به معادلات و عناصر درونی کشور متکی بود. بلکه در دنیایی که ارتباطات و دیالوگهای جهانی حرف اول را میزند و تجارت جهانی، عنصر صادرات و واردات، قیمت ارز، طلا و نفت، عناصر تعیین کنندهی دایره و محدودهی خدمت رسانی به مردم هستند، اعتبار و اقتدار و عزت بینالمللی و سربلندی در جهان و نظام بینالملل امری بسیار مهم است، به گونهای که خدشهدار شدن آن مساوی با سدی بزرگ بر سر راه خدمت رسانی درست و کارامد به مردم است.
دشمنان نظام اسلامی این موضوع را به خوبی درک کرده و هرگاه نظام اسلامی از
______________________________
1. در این زمینه رجوع شود به :
- کاپلان، مایلز، امپریالیسم امریکا در خاورمیانه، ترجمهی عبدالصاحب یادگاری، کانون نشر اندیشههای اسلامی، (1368).
- کوتینی، جاناتان، چهرهی بینقاب سیاست خارجی امریکا، ترجمهی کریم زیانی، سروش، تهران (1368).
- محمد، ت، ماهیت و عملکرد امپریالیسم امریکا در ایران، خدمات فرهنگی رسا.
- بورونو، نفت و سیاست ایالات متحدهی امریکا در خاورمیانه، ترجمهی ماشاءا... ربیع زاده، تهران (1364).
- بیل جیمز، تراژدی روابط ایران و امریکا، تهران (1371)
______________________
یر بار مشکلات بیرونی و درونی قامت خویش افراشته کرده و در پی ایجاد روابط دوستانه و همدلانهی سیاسی و اقتصادی در دنیا را داشته است شروع به تخریب چهرهی بینالمللی آن نمودهاند.
در این راستا هرگاه عناصری از قوانین بشری و ناقص بینالمللی را یافتهاند که با اصول مسلم و پذیرفته شدهی نظام اسلامی تعارض داشته است، از طریق دیدهبان حقوق بشر و سیستمهای بینالمللی سعی در تحت فشار قرار دادن مسؤولین نظام نمودهاند.(1)
مثلاً آزادی در مکتب متعالی اسلام و در فرهنگ غنی و پربار تشیع علوی، مفهومی بسیار متعالی و گستردهتر از مفهوم آن در نزد نظامهای بشری ناقص بینالمللی دارد و آنچه در نظام اسلامی ملاک و مبنای عمل میباشد همان مفهوم بالندهی دینی است، نه مفهوم بشری آن که در بیانیهی حقوق بشر به طور ناقص اظهار شده و ناقصتر از آن عمل شده است.
این نقاط چالش در مبانی ارزشی دین و نظامهای بشری توسط دشمنان نظام اسلامی به خوبی شناسایی شده و مورد بررسی دقیق قرار گرفته است و سعی کردهاند از مصادیق اختلاف حداکثر بهرهبرداری را بنمایند و نزد ارگانهای بینالمللی از نظام اسلامی چهرهای متمرد و متحجر، که قوانین عمومی نظام بینالمللی و کنوانسیونهای آن را برنمیتابد، بسازند که البته اجتهاد پویای شیعی و آگاهی و هوشیاری رهبران نظام اسلامی همواره سدی در برابر این ترفند سخیف دشمنان بوده است.
روش دیگر ایشان در مخدوش نمودن روابط بین المللی نظام اسلامی با سایر دول و کشورهای متعادل دنیا ایجاد ارعاب و وحشت و استفاده از عنصر تروریسم در آن کشورهاست. دشمنان از این حربه وقتی استفاده میکنند که امیدشان از حربهی اول به ناامیدی تبدیل شده باشد و سیاستهای خارجی درست ایران، متکی بر اجتهاد پویا و رهبریهای حکیمانهی رأس هرم انقلاب اسلامی، آنها را به ناکامی کشانده باشند. استفادهی آنها از این وسیلهی نامشروع و غیرقانونی (چه قوانین الهی و چه قوانین
______________________________
1. رجوع شود به: نبیس فیلیس، سیطرهی امریکا بر سازمان ملل، ترجمهی احمد تدین، همشهری، تهران (1376).
______________________
ینالمللی بشری موجود) بدین صورت است که با ایجاد آشوب و اغتشاش، بمبگذاری، فعالیتهای تروریستی و جاسوسی در کشور مورد نظر و انتساب آنها به نظام اسلامی روابط فیمابین را مخدوش و حداقل دچار ابهام و وقفه میکنند.
از این هم بالاتر حتی حوزهی فعالیت دشمنان نظام اسلامی، در راستای جلوگیری از خدمت رسانی، تا ایجاد جنگ در منطقه نیز ادامه دارد(1) و حتی اگر چنین اموری نیز بینتیجه بماند از عناصری همچون کودتا و امثال آن نیز فروگذار نمیکنند.(2)
ج ) تهاجم فرهنگی
تهاجم فرهنگی اگرچه عنوانی فرهنگی دارد اما ماهیت حقیقی آن سیاسی است و دول متخاصم و دشمنان نظام اسلامی از آن به عنوان مهمترین ابزار سیاسی خود استفاده میکنند.
خدمت رسانی، در شکل نهضتی خود، امری نیست که منحصر در فرد یا افراد یا حتی نهادهای خاص دولتی باشد. واژهی نهضت، خود گویای آن است که حرکت باید یک حرکت جمعی و خودجوش ملی باشد. عناصر فرهنگی این نهضت عبارتند از :
1 ) پرهیز از روحیهی لذت گرایی؛
2 ) دوری از رفاه زدگی و مادی گرایی؛
3 ) ایجاد روحیهی ایثار و از خود گذشتگی؛
4 ) ایجاد روحیهی همیاری و همکاری و تعاون؛
5 ) ایجاد روحیهی مودت و جوانمردی؛
6 ) ایجاد روحیهی اعتماد به نفس و خودباوری؛
7 ) ایجاد حس اعتماد و باور متقابل میان مردم و مسؤولین؛
8 ) پرهیز از تجمل گرایی، اسراف و تبذیر؛
______________________________
1. رجوع شود به: دو تحلیل از جنگ تحمیلی امریکا بر ایران، آستان قدس رضوی، مشهد، (1359).
2. ر. ج: اپستین، جاشوا، استراتژی و طرح ریزی نیروها برای اهداف امریکا در خلیج فارس، ترجمهی کاوه بالمنجی، روشنگران، تهران (1370).
- بازدارندگی مشخص: گزارشی از کمیسیون تدوین استراتژی بلند مدت امریکا، ترجمهی اصغر زاهدی، وزارت ارشاد (1369).
______________________
9 ) پرهیز از ریا، مکر، حیله و نیرنگ و خودخواهی؛
و... و بسیاری عوامل اخلاقی، ارزشی و فرهنگی دیگر.
حال اگر این عوامل و عناصر، مقومات فرهنگی ایجاد یک نهضت خودجوش ملی در راستای خدمت رسانی فراگیر هستند، تهاجم فرهنگی دشمنان نظام اسلامی برای آسیب رساندن به این نهضت و بازداشتن آن از توفیق، همین مقومات را نشانه میگیرد.
این تهاجم به دنبال ایجاد یأس و ناامیدی و عدم روحیهی اعتماد به نفس و خودباوری و اعتماد متقابل میان مردم و مسؤولین است و تجمل گرایی، رفاه زدگی، لذت گرایی و در یک کلمه غرب گرایی و غرب زدگی را تبلیغ مینماید.(1)
نتیجه گیری
تحقق نهضت خدمت رسانی توفیقی است بس عظیم که میتواند نظام اسلامی را به سر منزل مقصود برساند و اگر جامع بدان نگریسته شود و به دقت مورد عمل قرار گیرد و تبدیل به یک حرکت و نهضت ملی و خودجوش شود و آنچنان که رهبر فرزانهی انقلاب از آن توقع دارند، تمامی شؤون جامعه را فراگیرد، بزرگترین وسیلهی مبارزه با دشمنان انقلاب اسلامی و نظام مبتنی بر آن خواهد بود.
اینک که نزدیک به سه دهه از پیروزی انقلاب میگذرد تمام چشمهای مردم جهان به این نظام دوخته شده است که ببینند ارمغان آن برای دینداران عالم چیست و آیا میتواند در کنار حفظ دین و اصول و ارزشهای معنوی و الهی آن، رفاه و امنیت نسبی را برای آنان به ارمغان آورد یا خیر.
مسلم است که دشمنان نظام اسلامی در صورت کسب چنین توفیقی، توسط نظام
______________________________
1. در این زمینه رجوع شود به :
- هدایتخواه، ستار، تهاجم فرهنگی (ابعاد، ویژگیها، عوامل، زمینهها و راههای مقابله با آن)، معاونت پژوهشی آموزش و پرورش، مشهد (1371).
- شفیعی سروستانی، اسماعیل، تهاجم فرهنگی و نقش تاریخی روشنفکران، کیهان، تهران (1372).
- مصباح یزدی، محمد تقی، تهاجم فرهنگی، مؤسسهی آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدسسره ، قم (1376).
- تهاجم فرهنگی، مرکز تحقیقات اسلامی سپاه، معاونت انتشارات مرکز فرهنگی، تهران (1378).
______________________
لامی، هیچ حرفی برای گفتن ندارند، لذا از هیچ تلاشی برای ایجاد موانع بر سر راه این نهضت عظیم فروگذار نمیکنند.
پس بر هر انسان دیندار و اندیشمندی است که به موانعی که آنها ایجاد میکنند یا توان ایجاد آن را دارند، توجه کند و آنها را مورد شناسایی قرار دهد و هوشیارانه با آنها برخورد کند.
در اینجا وظیفهی قشر روشنفکر دینی جامعه بسیار خطیر است. زیرا آگاهی بخشی به جامعه و مردم و حتی در سطح بینالمللی به مردم جهان، وظیفهی مهم این طبقه از جامعه است. به امید آن روز که نظام اسلامی، ضمن حفظ ارزشهای معنوی و الهی، امنیت و رفاه اجتماعی را نیز برای مردم دیندار دنیا به ارمغان آورد.