آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۹۶

چکیده

هدف : پژوهش حاضر قصد دارد تأثیر مهارت های دیجیتالی کتابداران دانشگاهی شهر تبریز را بر نگرش آنها نسبت به پذیرش فناوری مورد بررسی قرار دهد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی بوده، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها، پیمایشی توصیفی است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه کتابداران شاغل در سه کتابخانه دانشگاهی دانشگاه های تبریز، علوم پزشکی تبریز و دانشگاه آزاد اسلامی تبریز بود که در زمان انجام پژوهش تعداد آنها ۷۵ نفر بود. با توجه به محدود بودن تعداد افراد جامعه، همه افراد مورد مطالعه قرار گرفتند و نمونه گیری به عمل نیامد. ابزار گردآوری داده های پژوهش، پرسشنامه بود. یافته ها: نگرش کتابداران شاغل در کتابخانه های دانشگاهی شهر تبریز نسبت به پذیرش فناوری با میانگین ۴۲/۴ در سطح بالایی بود. همچنین، مهارت های دیجیتالی کتابداران با میانگین 71/3 در سطح بالایی قرار داشت. کتابداران در کسب مهارت های دیجیتالی با چالش های متعددی مواجه بودند. کمبود فرهنگ فناورانه در میان کتابداران، آگاه نبودن کتابداران نسبت به محیط دیجیتال و الزامات آن و کمبود امکانات فیزیکی و تجهیزات اتصال به اینترنت در کتابخانه های دانشگاهی مهمترین چالش پیش روی کتابداران مورد مطالعه در کسب مهارت های دیجیتالی بودند. بررسی رابطه بین متغیر نگرش به پذیرش فناوری و مهارت های دیجیتال کتابداران دانشگاهی تبریز همبستگی مثبت متوسطی را نشان داد که از نظر آماری معنادار بود. بر این اساس، هرچه کتابداران از مهارت های دیجیتال بالاتری برخوردار باشند، نگرش مثبت تری نسبت به پذیرش فناوری های جدید از خود نشان می دهند. نتیجه گیری: سطح مطلوب  کتابداران دانشگاهی تبریز در مهارت های دیجیتالی نشان داد که آنها در حال تطبیق خود با تحولات دیجیتالی هستند و این مهارت ها را به عنوان یک ضرورت در محیط های دانشگاهی به رسمیت شناخته اند. همچنین، کتابداران دانشگاهی تبریز به طور کلی آمادگی ذهنی و نگرش مثبتی برای پذیرش و استفاده از فناوری های جدید در محیط های کتابخانه ای نشان داده اند. وجود رابطه بین مهارت های دیجیتالی کتابداران و نگرش آنها نسبت به پذیرش فناوری بر این موضوع تأکید می کند که مهارت های دیجیتال کتابداران به عنوان یک عامل کلیدی در پذیرش و استفاده موفقیت آمیز از فناوری در محیط های کتابخانه ای عمل می کنند.

Investigating the Effect of Digital Skills of Academic Librarians in Tabriz on Their Attitudes Towards Technology Acceptance

Objective : The present study aims to investigate the impact of digital skills of academic librarians in Tabriz city on their attitude towards technology acceptance. Method : The present study is a correlational study, applied in terms of purpose and descriptive survey in terms of data collection. The population of this research included all librarians employed in the three academic libraries of University of Tabriz, Tabriz University of Medical Sciences, and Islamic Azad University of Tabriz, totaling 75 individuals at the time of the study. Given the limited number of people in the population, all individuals were studied, and no sampling was conducted. The research data collection tool was a questionnaire. Results : The attitude of librarians employed in academic libraries of Tabriz city towards technology acceptance was high with a mean of 4.42. Additionally, the digital skills of librarians were high with a mean of 3.71. Librarians faced multiple challenges in acquiring digital skills. The most significant challenges were the lack of technological culture among librarians, unawareness of the digital environment and its requirements, and the lack of physical facilities and internet connection equipment in academic libraries. The examination of the relationship between the variables of attitude towards technology acceptance and digital skills of academic librarians in Tabriz showed a moderate positive correlation that was statistically significant. Therefore, the higher the digital skills of librarians, the more positive their attitude towards adopting new technologies. Conclusions : The desirable level of digital skills of academic librarians in Tabriz indicates that they are adopting to digital transformations and recognize these skills as a necessity in academic environments. Furthermore, the academic librarians of Tabriz generally have shown a mental readiness and positive attitude towards the acceptance and use of new technologies in library environments. The relationship between librarians' digital skills and their attitude towards technology acceptance emphasizes that digital skills of librarians act as a key factor in the successful adoption and use of technology in library environments.

تبلیغات