ماهیت حکمی فرزند آوری با نظر به تعارضات والدین و علل انگیزشی امتناع زوجین از فرزندآوری (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
از چالش های مهم در حوزه خانواده، مسئله فرزند آوری است. اینکه آیا فرزندآوری یک حق یا حکم است، می تواند مبنای تصمیم گیری در موضوعات مختلف حقوقی وابسته به خانواده شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی نظرات مشهور فقهای امامیه در ماهیت حکمی فرزندآوری و تعارض این حق با دیگر حقوق زوجین و علل انگیزشی امتناع زوجین از فرزندآوری روش تحلیلی – اسنادی انجام شد. بدین منظور منابع مکتوب فقهی- حقوقی در این مسئله مورد بررسی قرار گرفت و نتایج بررسی ها نشان داد فرزندآوری یک حق است. برخی فقها حق فرزند آوری را به زن و برخی دیگر به مرد اختصاص داده اند. هر کدام از فقها سعی کرده اند در اثبات نظر خود به ادله ای استناد کنند که ادله هر دو دیدگاه قابل نقد است.نداندا دیدگاهی که جامع به نظر می رسد این است که حق فرزندآوری یک حق مشترک میان زوجین است که می توان این نظر را با توجه به ثبوت دیه بر عزل کننده اعم از زن و مرد، مستحب بودن ازدواج با زن ولود، عدم ظهور آیات و روایات بر وجوب فرزندآوری تقویت کرد. این دیدگاه، باتوجه به عرف متشرعه و به مثابه یک حق طبیعی زن و مرد، اختلافات درباره ماهیت حکمی فرزندآوری را کاهش می دهد.The Ruling Nature of Childbearing with Regard to Parental Conflicts and the Motivational Reasons for Couples' Refusal to Have Children
One of the important challenges in the family field is the issue of childbearing. Whether childbearing is a right or a ruling can be the basis for decision-making in various legal issues related to the family. The present study was conducted with the aim of examining the opinions of famous Imamieh jurists on the ruling nature of childbearing and the conflict of this right with other couples' rights and the motivational reasons for couples' refusal to have children by an analytical-documentary method. For this purpose, written jurisprudential-legal sources on this issue were reviewed and the results showed that childbearing is a right. Some jurists have assigned the right to have children to women and others to men. Each of the jurists has tried to cite evidence in proving their opinion that the evidence of both views is subjected to criticism. The view that seems comprehensive is that the right to have children is a common right between married couples, which can be strengthened by considering the fact that blood money is due to the person who prevents the other one from having children, whether a man or a woman, the recommendation of marriage with a woman who gives birth a lot, and the absence of Quranic verses and narratives that state that having children is obligatory. This view, considering the Islamic custom and as a natural right of men and women, reduces the differences regarding the ruling nature of childbearing.



