آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۰

چکیده

پوشش اسلامی به ویژه حجاب، یکی از مسائل چالش برانگیز در تاریخ مطالعات شرق شناسی بوده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه های مستشرقان درباره حجاب اسلامی در قرن اخیر به روش تحلیلی- انتقادی اسپریگنز، انجام شد. نتایج بررسی ها نشان داد که نقدهای مستشرقان بر پایه های غرض ورزانه و ایدئولوژیک قرار دارد نه تحلیل های علمی و عینی. رسانه ها، ابزار مؤثری در مقابله با این تبلیغات منفی شناخته می شوند تاجایی که می توانند با تغییر نگرش ها و تصورات اشتباه، فرهنگ حجاب اسلامی را تقویت نموده و به رفع شبهات موجود در مورد آن کمک کنند. همچنین نتایج نشان داد که مستشرقان، حجاب را نشانه ای از عقب ماندگی زنان مسلمان می دانند، درحالی که این پوشش، نمادی از هویت دینی و فرهنگی جوامع اسلامی است. در پژوهش حاضر راهکارهایی همچون ارزش گذاری غیرمستقیم دولت ها، هنجارسازی، نمادسازی، توجیه افکار عمومی نسبت به تحول در سبک زندگی برای ارتقای  آگاهی و مقابله با دیدگاه های منفی مستشرقان ارائه و به اهمیت استفاده از رسانه های جمعی برای ترویج و نهادینه سازی فرهنگ حجاب در دنیای معاصر تأکید شد.

A Critical Analysis of Orientalists' Viewpoints on Islamic Hijab in the Last Century

Islamic clothing, especially Hijab, has been one of the most challenging issues in the history of Orientalism studies. The present study aimed to review the viewpoints of orientalists on Islamic Hijab in the last century using Spragens' critical-analytical method. The results showed that the criticisms of orientalists are based on biased and ideological foundations, not scientific and objective analyses. The media are known as effective tools in countering this negative propaganda to the extent that they can strengthen the culture of Islamic Hijab by changing attitudes and misconceptions and help to dispel existing doubts about it. The results also indicated that orientalists consider Hijab a sign of backwardness of Muslim women, while this clothing is a symbol of the religious and cultural identity of Islamic societies. In the present study, strategies such as indirect valuation by governments, norming, symbolizing, and justifying public opinion toward lifestyle changes were presented to raise awareness and confront the negative views of orientalists, and the importance of using mass media to promote and institutionalize the Hijab culture in the contemporary world was emphasized.

تبلیغات