آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۹

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سواد اطلاعاتی و کاربرد فناوری اطلاعات با عملکرد مربیان ورزشی استان قم (قهرمانی، همگانی) انجام شد. روش : روش پژوهش، توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری آن کلیه مربیان ورزشی هیأت های فعال استان قم هستند. حجم نمونه براساس جدول مورگان، 215 نفر تعیین گردید که به شیوه تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، مقیاس استاندارد نقش فناوری اطلاعات در ورزش لایبرمان (2005) و دو پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش میزان کاربرد فناوری اطلاعات و عملکرد بود که روایی و پایایی آنها تأیید شد. داده های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تی مستقل و تک نمونه ای و ضریب همبستگی پیرسون) در نرم افزار SPSS-22 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین سواد اطلاعاتی و کاربرد فناوری اطلاعات با عملکرد مربیان ورزشی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین نظر مربیان در دو بُعد قهرمانی و همگانی در متغیر سواد اطلاعاتی، تفاوت معناداری وجود دارد، اما در میزان کاربرد فناوری اطلاعات، تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0< P). نتیجه گیری: سواد اطلاعاتی و فناوری اطلاعات در افزایش عملکرد مربیان موثر است.  

The Relationship between Information Literacy, Familiarity Level, and Information Technology Usage with the Performance of Sports Coaches (Public and Championship)

Objectives: The present study aimed to study the relationship between information literacy and the use of information technology with the performance of sports coaches (public and championship) in Qom province. Methods: The research method is a descriptive correlation. The statistical population is all the sports coaches of the active committees in Qom province. For the sample size, 215 people were randomly selected based on Morgan's table. The measurement tools were Lieberman's (2005) standard scale of the role of information technology in sports and two researcher-made questionnaires to measure the use of information technology and performance, which their validity and reliability were confirmed. Research data were analyzed using descriptive and inferential statistics (independent and one-sample t-test and Pearson correlation coefficient) in SPSS-22 software. Results: The results showed that there is a positive and significant relationship between information literacy and information technology use with the performance of sports coaches. Also, there is a significant difference between the opinions of the coaches in the two dimensions of the championship and the public in the information literacy variable, but no significant difference was observed in the amount of information technology use (P<0.05). Conclusions: Information literacy and information technology are effective in increasing the performance of coaches.  

تبلیغات