الگوی راهبردی تبدیل کتابخانه های دانشگاهی به سازمان های یادگیرنده در هزاره سوم (مطالعه موردی: کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: پژوهش حاضر ارائه الگوی راهبردی تبدیل کتابخانه های دانشگاهی به سازمان های یادگیرنده (مطالعه موردی: کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی) بوده است. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و به روش آمیخته اکتشافی (کیفی و کمّی) انجام شده است. جامعه آماری شامل15 نفر از خبرگان متخصص علم اطلاعات و دانش شناسی در بخش کیفی و کارکنان و مدیران کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی در کل کشور برای بخش کمّی بودند. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی، پرسشنامه دلفی نیمه ساختارمند و در بخش کمّی، پرسشنامه محقق ساخته با 39 گویه مستخرج از فرایند دلفی فازی بود. داده های کیفی با تکنیک دلفی در سه فاز گردآوری شد و برای داده های کمّی، تحلیل عاملی تأییدی و تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS، برای ارائه مدل پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: بارهای عاملی شاخص های مدل الگوی راهبردی تبدیل کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی به سازمان یادگیرنده، همگی بالاتر از 6/0 (محدوده قابل قبول) قرار داشته که حاکی از تأثیرگذاری شاخص ها در شکل گیری مؤلفه های مدل بوده است. با توجه به ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، مقدار AVE برابر با 5/0 بوده، لذا تمامی معیارها در متغیرهای پنهان پژوهش، در محدوده قابل قبول قرار داشته اند. با اطمینان 99 درصد، مناسب بودن وضعیت برازش مدل های اندازه گیری مؤلفه های پژوهش مورد تایید قرار گرفت. پس از اجرای مراحل دلفی، 7 مؤلفه و 39 شاخص باقی ماند. نتایج آزمون t در بخش کمّی نشان داد که بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود در همه مؤلفه های تبدیل کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی به سازمان های یادگیرنده، تفاوت معناداری وجود داشته و وضعیت موجود نسبت به وضعیت مطلوب در حد پایین تر از متوسط قرار دارد. نتیجه گیری: با توجه به برازش مناسب، الگوی تبدیل کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی به سازمان های یادگیرنده با مولفه های یادگیری مداوم، یادگیری گروهی، توانمندسازی، رهبری راهبردی، پرسشگری و گفتگو، تفکر نظام گرا و ادغام سیستم ها ارائه شده است. .A Strategic Pattern to Transform University Libraries into Learning Organizations In the Third Millennium (Case Study: Libraries of Islamic Azad University)
Purpose: the purpose of this study is to provide a strategic model for the transformation of university libraries into learning organizations Methodology: The research is of applied type and has been done by mixed exploratory method (qualitative and quantitative). The statistical population of the qualitative section included 15 experts in the information science and knowledge field. The statistical population of the quantitative section is all staff of the libraries of the Islamic Azad University in Iran. The data collection tools were a semi-structured Delphi questionnaire in the qualitative section and a researcher-made questionnaire with 39 items extracted from the fuzzy Delphi process in the quantitative section. To present the research model in the quantitative section, confirmatory factor analysis and structural equation modeling techniques have been used by PLS software. Findings: The factor loadings of the indicators of the strategic model of the transformation of the libraries of the Islamic Azad University into a learning organization were all above the acceptable range (0.6), which indicated the effectiveness of the indicators in the formation of the components of the model. The value of AVE was Cronbach's alpha coefficient and the combined reliability was 0.5, so all the criteria in the latent variables of the research were within an acceptable range. The appropriateness of the fit of the research component measurement models was confirmed with 99% confidence. The results of the t-test in the quantitative part showed that there is a significant difference between the desired situation and the current situation in all components of the transformation of Islamic Azad University libraries into learning organizations and the current situation is lower than average. Conclusion: According to the appropriate fit, the model of transformation of Islamic Azad University libraries into learning organizations presents the components of continuous learning, group learning, empowerment, strategic leadership, questioning and dialogue, systematic thinking, and systems integration







