بررسی میزان توانایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در شناسایی گونه های اطلاعاتی اینترنتی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش، سنجش و مقایسه ی میزان توانایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در شناسایی گونه های اطلاعاتی اینترنتی است. روش: این پژوهش از نوع کاربردی و از لحاظ روش، پیمایشی است. جامعه ی پژوهش، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. حجم جامعه بیش از 4500 نفر بود که به دلیل بزرگ بودن، با استفاده از جدول کرجسی- مورگان نمونه گیری انجام شده و اندازه ی نمونه، 350 نفر تعیین شد. ابزار استفاده شده در انجام این پژوهش، پرسشنامه ی محقق ساخته بود که روایی آن را اساتید گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران تأیید کرده و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ، معادل 81/0 محاسبه شد. یافته ها: میانگین نمرات دانشجویان در شناسایی گونه های اطلاعاتی اینترنتی، گونه های اطلاعاتی علمی و گونه های اطلاعاتی غیرعلمی، پایین تر از میانگین فرضی جامعه ی پژوهش بود. برای گونه های اطلاعاتی علمی، 61/39 درصد پاسخ های داده شده درست بود و برای گونه های اطلاعاتی غیرعلمی، این مقدار معادل 46/24 درصد بود. همچنین میانگین نمرات دانشجویان دکتری بالاتر از دانشجویان کارشناسی ارشد و دانشجویان مرد، بالاتر از دانشجویان زن بود. نتیجه گیری: نتایج کلی پژوهش نشان داد که عملکرد جامعه ی پژوهش در شناسایی گونه های اطلاعاتی اینترنتی ضعیف است و نیاز است که آموزش های بیشتری در این زمینه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی اعمال شود.Investigating the Ability to Identify Internet Genres among Postgraduate Students of Shahid Chamran University of Ahvaz by Gender and Level of Education
Purpose: The main purpose of this study is to evaluate and compare compare the ability to identify Internet genres among postgraduate students of Shahid Chamran University of Ahvaz. Methodology: This is an applied research that is performed using survey method. The research population was postgraduate students of Shahid Chamran University of Ahwaz. The population size was more than 4500 people. due to their large number, Krejsi-Morgan table was used for sampling and the sample size was 350. The instrument used in this research was a researcher-made questionnaire whose validity was confirmed by the faculty members of library and information science in Shahid Chamran University of Ahvaz and it's reliability was calculated to be 0.81 with Cronbach's alpha coefficient. Findings: The mean scores of students in identifying Internet genres, scientific genres and non-scientific genres were lower than the persumed mean for the research population. For scientific genres 39.61 percent of the responses were correct, and for non-scientific genres, this was 24.46 percent. Also, the mean scores of PhD students were higher than masters students and male students were higher than female students. Conclusion: The results of the research showed that the research population's performance in the identification of Internet genres is weak and there is a need for further education in this field for postgraduate students.







