بررسی رابطه میزان استفاده افراد از فضای مجازی با اضطراب اجتماعی و کارکرد حافظه کوتاه مدت در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر شیراز (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه میزان استفاده افراد از فضای مجازی با اضطراب اجتماعی و کارکرد حافظه کوتاه مدت در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر شیراز بود. پژوهش حاضر، از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی و از نوع هم بستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوم ناحیه 2 شهر شیراز به تعداد 4219 نفر بود. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد و تعداد 340 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. شیوه نمونه گیری به صورت طبقه ای تصادفی بود. برای گردآوری اطلاعات از اعتیاد به فضای مجازی صادق زاده و همکاران (1397)، پرسش نامه اضطراب اجتماعی کانور و همکاران (2000) و آزمون حافظه وکسلر (1939) استفاده گردید. به منظور آزمون فرضیه ها از آزمون های هم بستگی و رگرسیون بهره گرفته شد. این پژوهش نشان داد که میزان استفاده افراد از فضای مجازی با اضطراب اجتماعی (0.678=r؛ 0001/0>P) رابطه معناداری دارد. همچنین مشخص گردید که میزان استفاده افراد از فضای مجازی بر ابعاد اضطراب اجتماعی (ترس، اجتناب و ناراحتی فیزیولوژیک) تأثیر معناداری دارد (0001/0>P). از سوی دیگر مشخص گردید که میزان استفاده افراد از فضای مجازی با حافظه کوتاه مدت (0.510-=r؛ 0001/0>P) رابطه منفی و معناداری دارد. و در نهایت مشخص گردید که میزان استفاده افراد از فضای مجازی بر ابعاد حافظه کوتاه مدت (حافظه منطقی و تکرار ارقام روبه جلو و معکوس) تأثیر معناداری دارد (0001/0>P). بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که استفاده بیش ازحد دانش آموزان از فضای مجازی باعث تشدید اضطراب اجتماعی و کاهش عملکرد حافظه کوتاه مدت دانش آموزان می گردد.Investigating the Relationship between Cyberspace Use, Social Anxiety, and Short-Term Memory Function in Senior High School Female Students in Shiraz
The primary aim of this research was to investigate the relationship between the level of cyberspace use, social anxiety, and short-term memory function among senior high school female students in Shiraz. This study was applied in nature and descriptive, specifically correlational. The statistical population consisted of all senior high school female students in District 2 of Shiraz, comprising 4,219 individuals. Using Morgan’s table for sample size determination, 340 individuals were selected as the sample size; the sampling method was stratified random sampling. Data were collected using the Internet Addiction Questionnaire by Sadeghzadeh et al. (2018), the Social Anxiety Questionnaire by Connor et al. (2000), and the Weschler Memory Scale (1939). Correlation and regression analyses were employed to test the hypotheses. The findings revealed a significant relationship between cyberspace use and social anxiety (r = 0.678; p < 0.0001). It was also found that internet use significantly affected various dimensions of social anxiety (fear, avoidance, and physiological distress) (p < 0.0001). Furthermore, a significant negative relationship was identified between cyberspace use and short-term memory (r = -0.510; p < 0.0001). Ultimately, excessive internet use among students was found to exacerbate social anxiety and diminish short-term memory performance.







