طراحی چارچوبی برای ارتقاء صلاحیت های حرفه ای در آموزش فنی و حرفه ای استان مازندران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این پژوهش با هدف طراحی چارچوبی برای ارتقاء صلاحیت های حرفه ای در آموزش فنی و حرفه ای استان مازندران با رویکرد انقلاب صنعتی چهارم انجام شده است. روش پژوهش، کیفی با رویکرد داده بنیاد اشتراوس و کوربین است. جامعه آماری شامل متخصصان حوزه آموزش های فنی و حرفه ای با مرتبه علمی استادیار به بالا و حداقل ۸ سال سابقه بود که به صورت هدفمند از نوع نمونه گیری فرد ماهر انتخاب شدند. از میان آن ها، ۱۲ نفر تا رسیدن به اشباع نظری به عنوان نمونه مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته و فیش برداری از متون علمی بود. برای بررسی روایی، یافته ها به وسیله مشارکت کنندگان و اساتید بازبینی و تأیید شد. اعتبار نتایج از طریق بازبینی مستمر، تحلیل های مشارکتی و انطباق با مبانی نظری تأمین گردید. تحلیل داده ها با استفاده از رمزگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفت و ۲۸۱ مقوله استخراج شد. نتایج نشان داد که پدیده محوری «صلاحیت حرفه ای» شامل مهارت های فنی، نرم، مدیریتی و شناختی است و تحت تأثیر شرایط علّی (مانند تحولات فناورانه)، زمینه ای (نظیر زیرساخت های آموزشی) و مداخله گر (همچون چالش های اجتماعی و قانونی) قرار دارد. همچنین، پژوهش حاضر نشان می دهد که مهارت آموزی سنتی دیگر پاسخ گوی نیازهای پیچیده و در حال تحول بازار کار نیست.Designing a Framework for Improving Professional Qualifications in Technical and Vocational Education in Mazandaran Province
This study aimed to design a framework for improving professional qualifications in technical and vocational education in Mazandaran province with the Fourth Industrial Revolution approach. The qualitative research method was conducted with the Strauss and Corbin data-based approach. The statistical population included experts in technical and vocational education with an academic rank of assistant professor and above and at least 8 years of experience, who were purposefully selected through skilled person sampling. 12 people were interviewed as samples until theoretical saturation was reached. Semi-structured interviews and texts analysis were conducted. The findings were reviewed and confirmed by participants and professors for validity which was ensured through continuous review, participatory analyses, and compliance with theoretical foundations. Data analysis was performed using open, axial, and selective coding, and 281 categories were extracted. The results illustrated that the central phenomenon of "professional competence" included technical, soft, managerial, and cognitive skills and was influenced by causal (such as technological developments), contextual (such as educational infrastructure), and intervening (such as social and legal challenges) conditions. The proposed strategies include the educational system transformation, continuous learning, and the linkage of education with industry, which brings consequences such as job creation, innovation, and quality improvement showing that traditional skills training no longer meets the complex and evolving needs of the labor market. Technological changes, the introduction of new technologies such as artificial intelligence, the Internet of Things, and the metaverse, and the emphasis on soft competencies, require a fundamental transformation in the technical and vocational education system.







