بررسی نقش میانجی رفتار شهروند سایبری در رابطه بین سواد تکنولوژی اطلاعات و بهره وری منابع انسانی الکترونیک در اساتید علوم پزشکی
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: منابع انسانی و مدیریت نیروی انسانی در سازمان ها به عنوان تسریع کننده افزایش بهره وری در سازمان عمل می کنند. از این رو باید برای افزایش بهره وری، راهبردهای مناسبی را در نظر بگیرند. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رفتار شهروندی سایبری در رابطه بین سواد تکنولوژی اطلاعات و بهره وری منابع انسانی الکترونیک در اساتید علوم پزشکی انجام شد.روش کار: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری متشکل از کلیه اساتیدی است که در سال تحصیلی ۱۴۰۱–۱۴۰۰ در دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد استان مازندران مشغول به تدریس بوده اند که بنا بر آمار ارائه شده، برابر با ۲۷۰ نفر بودند. با توجه به جدول کرجسی و مورگان، تعداد ۱۵۹ نفر به عنوان نمونه آماری و به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری اطلاعات شامل پرسشنامه های رفتار شهروندی سایبری یونسکو (۲۰۱۶)، سواد تکنولوژی اطلاعات سیامک و داورپناه (۱۳۸۷) و پرسشنامه محقق ساخته بهره وری منابع انسانی الکترونیک بود. داده های جمع آوری شده با نرم افزارPLS3 و تحلیل مسیر (مدل سازی معادلات ساختاری) مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که بین سواد تکنولوژی اطلاعات و بهره وری منابع انسانی الکترونیک، بین سواد تکنولوژی اطلاعات و رفتار شهروندی سایبری و نیز بین رفتار شهروندی سایبری و بهره وری منابع انسانی الکترونیک رابطه معناداری وجود دارد. همچنین، رفتار شهروندی سایبری در رابطه بین سواد تکنولوژی اطلاعات و بهره وری منابع انسانی الکترونیک نقش واسطه ای دارد.نتیجه گیری: در مجموع، می توان نتیجه گرفت که اساتید علوم پزشکی در صورتی می توانند از سواد تکنولوژی اطلاعات خود بیشترین بهره را ببرند که این دانش را در قالب رفتارهای شهروندی سایبری به کار گیرند. بدین ترتیب، رفتار شهروندی سایبری نه تنها یک عامل مکمل، بلکه یک شرط لازم برای تبدیل دانش فناورانه به بهره وری واقعی منابع انسانی است.Examining the Mediating Role of Cyber Citizenship Behavior in the Relationship between Information Technology Literacy and E-Human Resource Productivity among Medical Sciences Faculty Members
Background and Aim: Human resources and their management function as key accelerators of organizational productivity. Therefore, adopting appropriate strategies is essential to enhance productivity. Accordingly, the present study was conducted to investigate the mediating role of cyber citizenship behavior in the relationship between information technology literacy and e-human resource productivity among medical sciences faculty members.Methods: This study employed a descriptive-correlational research design. The statistical population consisted of all faculty members teaching in the Faculty of Medicine at Islamic Azad University, Mazandaran Province, during the 2021–2022 academic year. Based on available statistics, the population included 270 individuals. According to the Krejcie and Morgan table, 159 faculty members were selected as the statistical sample through convenience sampling. Data were collected using three instruments: the UNESCO Cyber Citizenship Behavior Questionnaire (2016), the Information Technology Literacy Questionnaire developed by Siamak and Davarpanah (2008), and a researcher-made questionnaire for e-human resource productivity. Data were analyzed using PLS3 software and path analysis through structural equation modeling (SEM).Findings: The results indicated significant relationships between information technology literacy and e-human resource productivity, between information technology literacy and cyber citizenship behavior, and between cyber citizenship behavior and e-human resource productivity. Moreover, cyber citizenship behavior played a mediating role in the relationship between information technology literacy and e-human resource productivity.Conclusion: Overall, the findings suggest that medical sciences faculty members can maximize the benefits of their information technology literacy only when this knowledge is operationalized through cyber citizenship behaviors. Thus, cyber citizenship behavior serves not merely as a complementary factor but as a necessary condition for translating technological knowledge into genuine e-human resource productivity.







