چکیده

مقدمه: عزت نفس به عنوان یکی از مؤلفه های بنیادین شخصیت، نقش مهمی در رشد روانی و موفقیت تحصیلی دانشجویان ایفا می کند. از سوی دیگر، مهارت های مدیریتی می توانند با افزایش خودکارآمدی و احساس تسلط بر شرایط، بر سطح عزت نفس تأثیرگذار باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مهارت های مدیریتی و عزت نفس در دانشجویان مقطع کارشناسی ناپیوسته انجام شد.روش کار: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ناپیوسته مراکز تربیت معلم کرمانشاه در سال تحصیلی 89–1388 به تعداد 650 نفر بود. نمونه ای به حجم 242 نفر به روش تصادفی ساده بر اساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه مهارت های مدیریتی ویتن (2000) و پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت (1967) استفاده گردید. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره تحلیل شدند.یافته ها: بین مهارت های مدیریتی و عزت نفس دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (05/0>p، 52/0=r). مؤلفه های خودآگاهی و مدیریت استرس بیشترین قدرت پیش بینی عزت نفس را داشتند و در مجموع 31 درصد از واریانس عزت نفس را تبیین کردند.نتیجه گیری: ارتقای مهارت های مدیریتی، به ویژه در حوزه های خودشناسی و کنترل استرس، می تواند نقش مؤثری در افزایش عزت نفس دانشجویان ایفا کند و باید در برنامه های آموزشی مورد توجه قرار گیرد.

The Relationship Between Managerial Skills and Self-Esteem of Associate Degree Students

Introduction: Self-esteem, as a fundamental component of personality, plays a vital role in the psychological development and academic success of students. Moreover, managerial skills can influence the level of self-esteem by enhancing self-efficacy and the sense of control over one’s circumstances. The present study aimed to examine the relationship between managerial skills and self-esteem among associate degree students.Method: This descriptive correlational study was conducted on the entire population of associate degree students at Teacher Training Centers in Kermanshah during the 2009–2010 academic year, totaling 650 individuals. A sample of 242 students was selected through simple random sampling based on Krejcie and Morgan’s table. Data were collected using Whetten’s Managerial Skills Questionnaire (2000) and Coopersmith’s Self-Esteem Inventory (1967). Data analysis was performed using Pearson correlation and multiple regression techniques.Results: A significant positive correlation was found between managerial skills and students’ self-esteem (r = 0.52, p < 0.05). Among the components, self-awareness and stress management exhibited the strongest predictive power, collectively explaining 31% of the variance in self-esteem.Conclusion: Enhancing managerial skills, particularly in the domains of self-awareness and stress management, can play an effective role in increasing students’ self-esteem and should be prioritized in educational programs.

تبلیغات