بررسی تاثیر بهزیستی روانشناختی بر عملکرد حرفه ای معلمان تربیت بدنی
آرشیو
چکیده
مقدمه: بهزیستی روانشناختی نقش مهمی در بهبود عملکرد حرفه ای معلمان تربیت بدنی دارد، زیرا سلامت روان مناسب می تواند انگیزه، تعامل مؤثر با دانش آموزان و کیفیت آموزش را ارتقا دهد. بنابراین، بررسی ارتباط بین بهزیستی روان شناختی و عملکرد حرفه ای معلمان اهمیت زیادی دارد.روش پژوهش: با توجه به ماهیت پژوهش که به دنبال بررسی رابطه بین متغیرهای پژوهش می باشد، پژوهش حاضر از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه معلمان تربیت بدنی شرق استان مازندران که تعداد آن 185 نفر بنا بر استعلام از اداره آموزش و پرورش استان مازندران بوده و در سال 1402 مشغول به کار بودند. حجم نمونه از طریق جدول کرجسی مورگان تعداد 120 نفر، به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای (مردان= 46 نفر، زنان= 74 نفر) انتخاب شدند. ابزار گردآوری در این پژوهش پرسشنامه های عملکرد شغلی پاترسون (1990)، بهزیستی روان شناختی ریف (Ryff) بود. در این پژوهش به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون PLS2 و Spss استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که بهزیستی روان شناختی بر عملکرد حرفه ای معلمان تأثیر دارد.نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که بهزیستی روان شناختی نقش تعیین کننده ای در ارتقای عملکرد حرفه ای معلمان تربیت بدنی دارد و می تواند به عنوان یکی از عوامل کلیدی موفقیت شغلی در این حوزه در نظر گرفته شود. معلمانی که از سطوح بالای سلامت روان برخوردارند، توانایی بیشتری در مدیریت مؤثر کلاس، برقراری تعاملات سازنده با دانش آموزان و به کارگیری روش های آموزشی نوآورانه دارند.Examining the Impact of Psychological Well-Being on the Professional Performance of Physical Education Teachers
Introduction: Psychological well-being plays an important role in improving the professional performance of physical education teachers, because good mental health can improve motivation, effective interaction with students, and the quality of education. Therefore, examining the relationship between psychological well-being and teachers' professional performance is of great importance.Methods: Given the nature of the research, which seeks to examine the relationship between research variables, the present study is a survey. The statistical population of this study included all physical education teachers in the east of Mazandaran province, 185 of whom were employed in 1402 according to an inquiry from the Mazandaran Provincial Education Department. The sample size was 120 people, selected through the Krejci-Morgan table, using stratified random sampling (men = 46, women = 74). The collection tools in this study were Patterson's (1990) job performance questionnaires and Ryff's psychological well-being. In this study, PLS2 and SPSS tests were used to analyze the data.Results: The results showed that psychological well-being has an effect on teachers' professional performance.Conclusion: The results of this study showed that psychological well-being plays a decisive role in improving the professional performance of physical education teachers and can be considered as one of the key factors of career success in this field. Teachers who have high levels of mental health have a greater ability to effectively manage the classroom, establish constructive interactions with students, and use innovative educational methods.







