چکیده

مقدمه: اضطراب تحصیلی یکی از مهم ترین موانع پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به ویژه در میان دانش آموزان تیزهوش است و می تواند عملکرد آموزشی و سلامت روانی آنان را تحت تأثیر قرار دهد. واقعیت درمانی به عنوان رویکردی مبتنی بر مسئولیت پذیری و انتخاب آگاهانه، می تواند در کاهش اضطراب تحصیلی مؤثر باشد؛ بنابراین هدف مطالعه تعیین اثربخشی واقعیت درمانی بر اضطراب تحصیلی در دانش آموزان دختر تیزهوش متوسطه دوم بود.روش پژوهش: پژوهش حاضر طرح نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و همراه با پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر تیزهوش متوسطه دوم شهرستان بهشهر بود که در سال تحصیلی 403- 1402 در دبیرستان استعدادهای درخشان فرزانگان بهشهر مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش حاضر براساس نمونه گیری در دسترس و مبتنی بر هدف شامل 30 نفر بود که این افراد به صورت تصادفی به دو گروه واقعیت درمانی (تعداد= 15 نفر) و کنترل (تعداد= 15 نفر) تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده ها در این مطالعه شامل اضطراب تحصیلی آلپورت و هابر (1960) بود و پروتکل درمانی واقعیت درمانی بر مبنای پروتکل گلاسر (2010) انجام گردید. پروتکل های درمانی واقعیت درمانی به مدت 8 جلسه و هر جلسه شصت دقیقه به طول انجامید. به منظور تحلیل آماری داده ها، ازمون تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که اختلاف میانگین پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری متغیر اضطراب تحصیلی معنادار است (001/0>P). اما اختلاف میانگین پس آزمون و پیگیری در متغیر اضطراب تحصیلی معنادار نمی باشد (001/0<P). به عبارت دیگر، واقعیت درمانی در مرحله پس آزمون باعث بهبود شاخص اضطراب تحصیلی شده و این تغییر در مرحله پیگیری نیز حفظ شده است.نتیجه گیری: به طور کلی، یافته ها نشان می دهد که واقعیت درمانی به عنوان روشی کوتاه مدت، قابل اجرا و مؤثر برای کاهش اضطراب تحصیلی قابل توصیه است و بهتر است این درمان ها در قالب برنامه های مستمر و همراه با پیگیری به کار گرفته شوند.

Comparing the Effectiveness of Reality Therapy and Compassion-Focused Therapy on Self-Concept in Gifted Female Students

Introduction: Academic anxiety is one of the major obstacles to academic progress, especially among gifted students, and can significantly impact their educational performance and mental health. Reality therapy, as an approach based on responsibility and conscious choice, may be effective in reducing academic anxiety. Therefore, the aim of this study was to determine the effectiveness of reality therapy on academic anxiety in gifted female students in the second level of secondary school.Methods: This research employed a quasi-experimental design with a pre-test, post-test, and follow-up, along with a control group. The statistical population included all gifted female students in the second level of secondary school in Behshahr during the 2023–2024 academic year, enrolled at Farzanegan School for Exceptional Talents. The sample consisted of 30 students selected through purposive and convenience sampling. Participants were randomly assigned to a reality therapy group (n = 15) and a control group (n = 15). The data collection tool used was the Academic Anxiety Scale developed by Alpert and Haber (1960). The reality therapy protocol was based on Glasser’s model (2010) and consisted of eight 60-minute sessions. Data were analyzed using one-way ANCOVA.Results: The results indicated that the difference between the pre-test, post-test, and follow-up scores on academic anxiety was statistically significant (P < 0.001). However, the difference between the post-test and follow-up scores was not significant (P > 0.001). In other words, reality therapy effectively reduced academic anxiety in the post-test stage, and this improvement was maintained at follow-up.Conclusion: Overall, the findings suggest that reality therapy is a short-term, practical, and effective method for reducing academic anxiety. It is recommended that such interventions be implemented as part of continuous and follow-up programs to ensure the long-term sustainability of their effects.

تبلیغات