بررسی تاثیر شایستگی مدیران میانی بر عملکرد شغلی کارکنان ستاد آجا (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقدمه: بهبود مهارت های مدیریتی می تواند به افزایش رضایت شغلی، انگیزه و بهره وری کارکنان منجر شود. در نتیجه، تقویت شایستگی های مدیران میانی می تواند به عنوان یک استراتژی کلیدی برای ارتقاء کیفیت مدیریت و بهبود عملکرد کلی ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران مدنظر قرار گیرد. هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تاثیر شایستگی مدیران میانی بر عملکرد شغلی کارکنان ستاد آجا است. روش پژوهش: این تحقیق از نظر روش، کمی و از نوع علت و معلولی بوده و از نظر هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری در مطالعه حاضر، کارکنان ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران می باشد. با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران، حجم نمونه ۳۲۸ نفر براورد گردید. به منظور جمع آوری اطلاعات در این تحقیق از پرسشنامه شایستگی های کارکنان لیانگ و همکاران 2013 با چهار مؤلفه ی قابلیت اطمینان، خدمت محقق گرا، انگیزه پیشرفت، نوآوری با ضریب آلفای کرونباخ 938/0 استفاده شده است و برای سنجش عملکرد شغلی از پرسشنامه عملکرد شغلی بونتیس وسرنکو(2007) با سه مؤلفه ی کارایی، اثربخشی، کیفیت با ضریب آلفای کرونباخ 92/0 استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل از آمار توصیفی و استنباطی با بهره گیری از نرم افزار 26-SPSS استفاده شده است. یافته ها: یافته ها بیانگر آن است که معناداری تاثیر مثبت شایستگی مدیران میانی بر عملکرد شغلی کارکنان در ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران و همچنین معناداری تاثیر مثبت مولفه های متغیر شایستگی مدیران میانی بر عملکرد شغلی کارکنان نیز مورد تائید می باشد. نتیجه گیری: تقویت و توسعه شایستگی های مدیران میانی می تواند به عنوان راهکاری مؤثر برای افزایش بهره وری و رضایت شغلی کارکنان در ستاد آجا مورد توجه فرماندهان و مدیران قرار گیرد.The Impact of Middle Managers Competencies on Job Performance of AJA Headquarters Staff
Introduction: Improving managerial skills can lead to increased job satisfaction, motivation, and employee productivity. Therefore, enhancing middle managers' competencies can be considered a key strategy for improving management quality and overall performance at the headquarters of the Islamic Republic of Iran Army (AJA). The aim of this study is to investigate the impact of middle managers' competencies on the job performance of AJA headquarters staff. Research Method: This research is quantitative and causal-comparative in nature, and it is applied in terms of its goal. The statistical population consists of the employees of the Islamic Republic of Iran Army headquarters. Using the Cochran sampling formula, the sample size was estimated to be 328 individuals. To collect data, the Liang et al. (2013) competency questionnaire, with four components—reliability, service orientation, achievement motivation, and innovation—and a Cronbach's alpha of 0.938 was used. For measuring job performance, the Bontis and Serenko (2007) job performance questionnaire, with three components—efficiency, effectiveness, and quality—and a Cronbach's alpha of 0.92 was used. Descriptive and inferential statistics were analyzed using SPSS 26 software. Findings: The findings indicate that the significant positive impact of middle managers' competencies on the job performance of staff at the Islamic Republic of Iran Army headquarters is confirmed. Additionally, the significant positive impact of the components of middle managers' competencies on job performance is also confirmed. Conclusion: Strengthening and developing middle managers' competencies can be considered an effective strategy for increasing productivity and job satisfaction among staff at the AJA headquarters,







