چکیده

پیشینه و اهداف: اضطراب یکی از شایع ترین اختلالات روان شناختی در کودکان دبستانی است که بر عملکرد تحصیلی و رشد عاطفی آن ها تأثیر منفی می گذارد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر نقاشی درمانی به عنوان یک مداخله غیردارویی و کم هزینه بر کاهش اضطراب کودکان دبستانی انجام شد. روش ها: این مطالعه با طرح نیمه آزمایشی و استفاده از پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. ۴۰ دانش آموز دبستانی با علائم اضطراب (بر اساس پرسش نامه SCARED) به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش در ۱۰ جلسه نقاشی درمانی شرکت کردند، در حالی که گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس (ANCOVA) تحلیل شدند. یافته ها: میانگین نمرات اضطراب در گروه آزمایش از ۴۲.۸ به ۲۸.۳ کاهش یافت (p < 0.001)، اما در گروه کنترل تغییر معناداری مشاهده نشد (۴۱.۹ به ۴۰.۷). تحلیل کوواریانس تأثیر معنادار مداخله را تأیید کرد (F(1,37) = 25.4, p < 0.001, η² = 0.41). کاهش معناداری نیز در ابعاد اضطراب اجتماعی و تعمیم یافته مشاهده شد. نتیجه گیری: نقاشی درمانی به عنوان یک مداخله تربیتی اثربخش، می تواند اضطراب کودکان دبستانی را کاهش دهد. این روش به دلیل سادگی و قابلیت ادغام در برنامه های مدارس، گزینه ای مناسب برای بهبود سلامت روان دانش آموزان است. پیشنهاد می شود پژوهش های آینده با نمونه های بزرگ تر انجام شود.

Investigating the effectiveness of painting therapy on reducing anxiety in elementary school students

Background and Objectives: Anxiety is a common psychological disorder among elementary school children, negatively affecting their academic and emotional development. This study aimed to investigate the effectiveness of drawing therapy as a non-pharmacological intervention for reducing anxiety in children. Methods: A quasi-experimental design with pre-test and post-test measures was used, including a control group. Forty elementary students with anxiety symptoms (based on the SCARED questionnaire) were randomly assigned to an experimental group (n = 20) or a control group (n = 20). The experimental group participated in 10 drawing therapy sessions, while the control group received no intervention. Data were analyzed using ANCOVA. Findings: Anxiety scores in the experimental group significantly decreased (from 42.8 to 28.3; p < 0.001), while no significant change occurred in the control group (from 41.9 to 40.7). ANCOVA confirmed the intervention's significant effect (F(1,37) = 25.4, p < 0.001, η² = 0.41). Reductions were also observed in social and generalized anxiety. Conclusion: Drawing therapy is an effective educational intervention for reducing anxiety in elementary school children. Its simplicity, low cost, and adaptability make it suitable for school-based mental health programs. Future research with larger samples is recommended.

تبلیغات