آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۴

چکیده

مقدمه و هدف: سازمان ها برای بهبود یادگیری بیشتر خود در محیط های پیوسته در حال تغییر به رهبری تحول آفرین نیاز دارند. پژوهش حاضر با هدف ارتباط یابی نقش رهبری تحول آفرین در سازمان یادگیرنده ی کارکنان آموزش و پرورش استان البرز با رویکرد شبکه عصبی مصنوعی (ANN) انجام گرفت. روش شناسی پژوهش: جامعه آماری این مطالعه شامل کارکنان آموزش و پرورش استان البرز با جمعیت 460 نفر در سال 1403 بود. روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده بود. حجم نمونه با توجه به مدل کرجسی- مورگان 132 نفر در نظر گرفته شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه رهبری تحول آفرین باس و آوولیو (2000) و پرسشنامه محقق ساخته سازمان یادگیرنده میر آقاپور اقدم (1388) و استفاده شد. روایی ابزارها با نظر استادان علوم تربیتی و روانشناسی تأیید شد. داده ها با شبکه عصبی مصنوعی پرسپترون چند لایه (MLP) در نرم افزار Spss.25 تحلیل شد. نتایج نشان داد ارتباط یابی رهبری تحول آفرین بر سازمان یادگیرنده دارای یک لایه ورودی با 6 گره و یک لایه پنهان با 6 گره است و شبکه عصبی مصنوعی به خوبی قادر است پرش ها و روند سازمان یادگیرنده را از روی رهبری تحول آفرین پیش بینی کند. یافته ها: یافته ها نشان می دهد که ویژگی های آرمانی (100/0) بیشترین تأثیر و حمایت توسعه گرا (ملاحظات فردی) (2/17) کمترین تأثیر ضریب اهمیت را در بر آورد سازمان یادگیرنده در بر می گیرد. بحث و نتیجه گیری: آموزش و مربیگری بر رهبران در سازمان آموزش و پرورش می تواند باعث تقویت کیفیت رهبری تحول آفرین و همچنین بهبود آن گردد. بدین ترتیب امید است بتوان سطح یادگیری سازمان را نسبت به چشم انداز و مأموریت سازمان افزایش داد و نیروی کار منسجم و با انگیزه تر را پرورش داد.

Correlating the role of transformational leadership in the learning organization of education workers in Alborz province with the approach of artificial neural network (ANN)

Background and Objective : Organizations need transformational leadership to improve their learning in continuously changing environments. The present research was conducted with the aim of identifying the role of transformational leadership in the learning organization of education workers of Alborz province with the approach of artificial neural network (ANN). research methodology : The statistical population of this study included education workers of Alborz province with a population of 460 people in 1403. The random sampling method was simple. The sample size was considered to be 132 according to the Krejci-Morgan model. To collect data, the transformational leadership questionnaire of Bass and Avolio (2000) and the researcher questionnaire of Mir Aghapour Aghdam Learning Organization (2008) were used. The validity of the instruments was confirmed by the opinion of professors of educational sciences and psychology. The data were analyzed with Multi Layer Perceptron (MLP) artificial neural network in Spss.25 software. The results showed that the transformational leadership communication on the learning organization has an input layer with 6 nodes and a hidden layer with 6 nodes and the artificial neural network is well able to predict the jumps and trends of the learning organization from the transformational leadership. slow nose Findings: The findings show that ideal characteristics (0.100) have the most influence and developmental support (individual considerations) (17.2) have the least influence on the importance coefficient of the learning organization. Conclusion: Training and coaching of leaders in the education organization can strengthen the quality of transformational leadership and also improve it. In this way, it is hoped that the learning level of the organization can be increased in relation to the vision and mission of the organization and to cultivate a more coherent and motivated workforce.

تبلیغات